torsdag 26 mars 2009

Debatten avklarad

En fil. doktor samt en doktorand tillsammans med en bibliotekarie med intresse för samhälls- och beteendevetenskapliga perspektiv på nätkulturer, allmänna landskap, yttrandefrihet och ägande.

Det blev en viss obalans i debatten/samtalet eftersom de båda universitets-männen kunde bolla teoretiskt finlir medan jag framstod som en okammad, malplacerad ångvält med klumpig argumentation.

Detta beror nog på att mitt språk och mina ord blir allt sämre ju mindre jag är delaktig i ett flöde. Nu blev det mycket samtal, många viktiga frågetecken men tyvärr fastnade debattdeltagarna och publiken i fildelningen som sådan. När vi trots allt kom in på informationslandskap och demokrati i bredare bemärkelse sas det bl a att det är den bakomliggande "koden" som avgör. Sedan var det fiberkablar... Jag försökte tala om samhälleligt ägande kontra obruten "fri" mrk att bygga på och de kommersiella jättar som i dag sätter agendan.

Jag fick mycket lite respons på mina censuraspekter.

Jag hoppas dock absolut få träffa Måns och Fritz-Anton igen. En rättssociolog och en doktorand i praktisk filosofi...
Måns arbetar nu med pengar från KK-stiftelsen och kollar bl a på fildelning. Återkommer snart med bloggadress och mer info.

Tråkigt att vi inte fick en mer blandad publik, man kan ju säga att det här var ödesfrågor- diskuterade i centrala Lund (:.

Tåget framme. Hörs.

Inga kommentarer: