måndag 21 april 2008

Kristianstads IT-chef; socialt nätverkande innebär spam, virus och juridiska problem


IDG skriver att brittisk polis använder sig av applikationer på facebook för att få tip av allmänheten. OBS: I Sverige har vi ju redan sett polisen söka kommunikation med unga via Lunarstorm. Offentliga verksamheter som vågar använda kommersiella sociala nätverksforum blir kanske vanligare? Under fredagens seminarie i Kristianstad (se tidigare blogginlägg om att möta användaren) berättade IT-chefen för kommunen att det inte är okej för bibliotek att använda dessa tjänster. Orsaker
-spam
-virus
-juridik
Han frågade retoriskt; ni skulle väl inte öppna en filial utan att fråga politikerna? Frågor som dessa visar att vi faktiskt, påtagligt lever parallella liv i olika flöden av information och kunskap. Digitala klyftor är mycket spännande just eftersom de kan hjälpa oss att förstå varför vi inte möts i debatten utan IT-bossar ställer såna här korkade frågor.

Gör det då så mycket att det offantliga maskineriet är trögt? Den demokratiska processen ska vara långsam och alla instanser säga sitt. Visst. Men det är inte försvarbart att offentliga företrädare & tjänstemän inte håller sig uppdaterade om vår (förhoppningsvis) gemensamma digitala verklighet. Peter Alsbjer skriver om digitalt engagerade svenska pensionärer. Låt oss hoppas att det är ett tecken på att klyftor kan överbryggas. Klyftor som inte alls handlar om tillgång utan om konkret användning. I min lördagskrönika skrev jag sist om att sätta lärare, socialarbetare och bibliotekarier i skolbänken. Jag borde istället skrivit att de kommunala IT-förvaltningarnas företrädare skall bli trainees hos Alan Meckler, Gina Bianchini, Garrett Camp eller Tim O´Reilly.

3 kommentarer:

Peter Alsbjer sa...

Rimligen borde man kunna använda samma argument för att inte använda datorer, e-post eller internet i kommunal förvaltning öht:
spam (jag vet inte hur det är i Kristianstad nuförtiden, men när jag jobbade där, långt innan någon visste ens vad Lunarstorm var fick jag spam i e-posten)
virus (jag har precis tagit bort från min dator, trots att jag har ett hyfsat antivirusprogram, det kan komma fårn l´vilken webbplats som helst)
juridiska problem - upphovsrättsliga problem finns hela tiden oavsett om man är på en community eller ej, datatrafiken innebär ju att filer kopieras och sänds vidare

Eller mobiltelefoner?
Eller bilar?

Lina Z Y sa...

Tack för att du fortsätter diskussionen. Jag tycker precis som du - märkliga argument. Undrar vad de företag, NGOs samt amerikanska kulturistitutioner och bibliotek tycker om att hålla sig borta från Myspace...

Problem med lösenord som slarvas med kom också på tapeten. Praktiska frågor, gång på gång... Som om vi inte har nått vett i skallen.

Peter Alsbjer sa...

BTW: jag har aldrig fått spam via min mail på Facebook eller Ning! Se också:
http://stephenslighthouse.sirsidynix.com/archives/2007/12/spam_takes_cont.html