torsdag 17 april 2008

Seminarie i morgon om web 2.0 i skåne

I Skåne har man haft något slags samarbete kring bibliotek & web 2.0 med olika deltagare och seminarier. De har också en blogg där de diskuterar och lägger upp info om sin verksamhet: 2.0 på Skånska bibliotek...

I morgon väntar en temadag i Kristianstad där erfarenheterna från de olika biblioteken skall redovisas: Att möta användaren där användaren är...

På programet står nu också mitt namn trots att varken jag eller det bibliotek jag vickar på har varit med under processens gång.

Ångestklump i magen. Tänk om alla andra föreläsare/"redovisare" är superbriljanta och uppdaterade samt dessutom har koll på varandras verksamheter?

Själv har jag ju bara arbetat exakt här och nu i de situationer jag mött under mitt vikariat... (Inte inom något projekt eller någon samverkan.) Behoven av webb 2.0 har varit synliga och jag har svarat... Med att föreläsa för lärare, kulturpersonal, fritidspersonal och elever, byggt forum via Ning, lärt barn att blogga samt försökt kommunicera med Bromöllabor på sociala nätverksforum. Allt detta har varit vardagligt kontinuerligt arbete av mig som bibliotekarie. Utsikten kring andra biblioteks verksamhet är väl därför inte den bästa... Några seminarier, evenemang eller föreläsningar har jag inte bevistat. Det har varit jag själv, mitt eget surfande samt barn och pedagoger i Bromölla...

Så. Om ni bevistar morgondagens tillställning så fnissa inte åt barnbibliotekarien från landet som ska prata efter David Jonsson på Malmö stadsbibliotek som har ett enormt maskineri i ryggen (besök t ex deras blogg). Jag antar att han står precis där informationsvindarna blåser fram och har koll på alla trender...

Inga kommentarer: