torsdag 10 april 2008

"Fria" utbildningsverktyg sökes av pedagoger

Jag snackar med många skolbibliotekarier om hur de tipsar lärare om web 2.0-resurser... Hittills har jag inte fått så många svar. Just denna kategorin bibliotekarier tycks vara ett väldigt stressat släkte och det är ju inte så konstigt med tanke på hur lågt deras viktiga arbete värderas. Hur som helst så brukar jag ge lärare följande tips (i ett första skede, sen får man ju jobba vidare efter den enskildes behov): (Det blev visst en ledsen smily, helt oavsiktligt...)

Bygg en wiki:
Jotspot
Wikispaces för lärare
Gör en wiki lika lätt som du brer en smörgås - typ: Pbwiki

Lägg upp bokmärken, kategorier och sökord till de sidor ni använder i undervisningen på nätet så barnen kan gå in och kolla på era favoriter:
del.icio.us
Här kan lärare agera redaktörer... Blinklist

Det finns flera bra bloggverktyg där läraren kan agera lite grann som redaktör. Pröva till exempel:
21classes eller classblogmeister en bloggtjänst där läraren/redaktören har mycket stor makt att redigera och kommentera.

Kreativt skrivande:
Jättekul att kunna avsluta andras påbörjade berättelser på Glypho! Titta även på barnens bibliotek; barnensbibliotek som har väldigt trevlig layout och många tips.

Roligare presentationer? Pröva t ex att lägga upp pdf, bilder och powerpoint på
Slideshare. Du kan skapa små presentationer, kom-ihåg-lappar för barnen eller lägga upp hela lektioner.

Publicera bilder (man kan välja själv hur offentliga eller anonyma de ska vara på nätet.)
mest känd är väl FlickR men pröva också webshots eller Zoto .

Bloggar som jag tror är bra för pedagoger (men räkna inte med att jag har så mycket koll!):
Elza Dunkels
Unga nätkulturer
IT och lärande
Framtidens lärande

hantera dina bloggar och andra rss-flöden:
Bloglines - även här kan eleverna dela med sig till varandra

Fler resurser hittar ni bland annat på go2web20

Sen finns det ju en mängd resurser att visa inom varje enskilt ämne; musik, bild, matte eller vad du vill... Själv letar jag ständigt efter bra engelskspråkiga pedagogiska sidor eftersom mina döttrar är tvåspråkiga... Dubbade barnprogram från BBC gör mig jäkligt frustrerad!

3 kommentarer:

christina garbergs-gunn sa...

Fin blogg och lycka till på nya jobbet. Vissa länkar funkade inte. Du kan väl korrigera vid tillfälle eftersom tipsen är många och verkar bra! Vi inom folkhögskolebiblioteksvärlden finns numera också i bloggvärlden. Kolla och kommentera gärna!

Lina Z Y sa...

oj då. hur fasen lyckas jag lägga in fel länkar? ursäkta!!!

Lina Z Y sa...

Så. Nu har jag fixat det. Konstigt nog stod det blogger.com framför varje URL. Fattar noll... Jag har ju bara gjort traditionell copy & paste så va fasen lurade sig blogger in i det hela?