måndag 7 april 2008

Dooced



I dag hade jag behövt sitta hemma och läsa Pettson och Findus för lilla E som har influensa... Eller surfat tillsammans med stora E som även hon är risig. Men etersom mitt jobb är "viktigare" än min mans så är jag på jobbet.

Skitledsen faktiskt... Därav längtan efter kidsen och Pettson & Findus. På en skala 1-10 så är min bibliotekariekompetens 5 enligt mina chefer. När ens proffession blivit hela ens tillvaro - intresse, fritid, arbete och bekantskapskrets då känns det jävligt knäckande att vara medel på det man gör. Undrar var min kompetens ligger egentligen? Med en BIVIL-utbildning i bagaget har man ju sinne för omvärldsanalys t ex. Kanske finns det något inom den branschen där kunskap om web 2.0 och ungas nätbeteende behövs?

Blogga om sitt jobb? Ja jag vet att det inte är okontroversiellt. På Malmö stadsbibliotek fick jag direktiv om att det var förbjudet att blogga om låntagare, kollegor etc. Jag tyckte direktiven var bra på en del punkter men överdrivna på andra...

Det finns ett begrepp för att bli sparkad från sitt jobb för vad man skrivit på sin blogg. Det heter "dooced". Begreppet kommer från Heather Armstrong i Salt Lake city som 2002 blev sparkad från sitt jobb som webdesigner för vad hon skrev på sin blogg. Bloggen hette just "Dooce" och därifrån skapade man verbet. Vet inte hur stor betydelse detta verb haft i Sverige men i USA är det väletablerat.

Hur som helst så fortsätter jag att blogga - från Bromölla.

Träffade en gammal kursare på tåget som just nu arbetar som utredare inom ABM-frågor. Sedan kommentar här på min blogg från skitbra tjej som blivit bibliotekskonsulent. Hoppas detta tyder på att det finns många kreativa jobb för bibliotekarier - om man fortsätter leta.

Inga kommentarer: