tisdag 8 april 2008

Jag vill skriva i den virituella friheten

Tillsammans med en av de skarpaste personer jag känner, Charlotte Eliasson som har en bred förankring i kultursektorn och politiken, filar jag på tankar om en viktig bok "som behöver skrivas". Samtidigt känner jag att de båda bloggar jag skriver på är en mycket tryggare form av kommunikation än tryckt text. Därför var det nog meningen att Bodil Malmstens Kom och hälsa på mig om tusen år landade i min brevlåda igår. Med någon slags religös glädje, allvar och igenkännande tog jag mig igenom de 191 sidorna medan kväll blev natt.

Lyssna till detta:
När jag skriver är jag nöjd om jag kan göra det nu.
När jag skriver vill jag röja vägen åt det jag försöker formulera, sedan
vill jag inte vara med. Sedan får någon annan ta över, sedan är jag redan
någon annanstans.
Det är därför den virituella världen passar mig så perfekt.
I den virituella världen är jag flyktig och svävande, lätt. Jag kan ändra
mig, vända på ett påstående, utplåna det tidigare skrivna och börja om.
När jag skriver vill jag göra det i rörelse, i rymden, på ett moln, på min hemsida. Alltid hemma men ingen vet var.

Ur Kom och hälsa på mig om tusen år av B Malmsten.

Inga kommentarer: