söndag 27 april 2008

IFPI stämmer svenskt bredbandsbolag

Massiva skadeståndskrav mot tolvåringar (och vuxna såklart) var ingen bra idé för musikbolagens image. Många föräldrar hukade nog och insåg att shit, det där kunde hänt mig också...

Piratebay-striden pågår och nu säger IFPI (om den svenska delen av IFPI på deras hemsida) att de skall stämma någon av internetoperatörerna för att de tillhandahåller t ex den nämnda sajt (källa IDG, se nedan).

Jag hoppas vi får se massiv uppslutning mot IFPI i så fall. Yttrandefriheten kan inte begränsas av dem som säljer tillgången till bredband. Vill du att Tele2 och Telia skall ha mer mandat och påtryckningar för att filtrera nätet åt dig?

Vi har redan alltför många gatekeepers som agerar på egna mandat. Mellan slutanvändaren och informationen får inte finnas en massa osynliga aktörer! Kolla hur Yahoo redan beter sig som moralens väktare utifrån påtryckningar av konservativ amerikansk moral...

Läs vidare på IDG
Läs också I jakt på fildelare offras medborgarnas integritet - Expressen
samt Piratpartiets argumentation (nej, jag röstade inte på dem! Men alla skriker så jävla högt i den här debatten med stora intressenter inblandade att det känns rimligt att länka både till IFPI & Piratpartiet.)

Spridningen har förbättras och förenklats... Vi har fått större valmöjligheter och större tillgång. Svaret är inte att kämpa mot fildelning. Istället måste vi fråga oss hur aktörer kan få betalt för sitt arbete. Kanske behöver många av mellanleden skalas bort i ett nytt medielandskap? Kanske är det just skivbolagen som skall våndas och inte den enskilda musikern eller författaren? Jag ställer frågor. Någon har nog svaren.

Se även artikel om att dansk domstol beslutat att Piratebay skall blockeras: IDG.se

4 kommentarer:

Christian Engström (pp) sa...

På http://christianengstrom.wordpress.com/2008/02/08/det-gar-bra-for-artisterna-nu/ har jag skrivit ett svar.

Det har aldrig gått så bra som nu för artisterna/kreatörerna. Hushållen lägger mer och mer pengar på kultur för varje år som går. Trots fildelningen. Eller tack vare den, eller alldeles oberoende av fildelningen.

Däremot drabbas förstås mellanhänderna som inte längre tillför något värde. Speciellt de stora skivbolagen - men det är bara positivt. De har kunnat missbruka sin maktställning till att skinna både artister och konsumenter länge nog. Ju förr skivbolagen bakom Ifpi går i graven desto bättre.

Kulturen står starkare än någonsin. Och tack vare fildelningen har den aldrig varit så tillgänglig för så många människor som nu.

Lina Z Y sa...

Tack för ett givande svar!

Anonym sa...

Hej!
Jag håller absolut med dig, fast jag är en av de där kreatörerna som ska överleva i den nya världen. Men jag bekymrar mig inte speciellt över min överlevnad. Jag tycker inte heller att vi ska kämpa mot fildelning, utan istället se till att upplysa kreatörer om vilka alternativ som finns. För det går faktiskt alldeles utmärkt utan att stämma fjortonåringar.

Jag har skrivit en hel del på min blogg om det här. (www.rosettasten.com) Kom gärna och hälsa på och läs lite där.

Dessutom håller jag på att dra igång ett projekt som heter Creative Pirate, som helt enkelt går ut på att just upplysa kreatörer om alla spännande alternativ som finns. (www.creativepirate.com) Jag hoppas kunna få igån Creative Pirate någon gång i början på sommaren och du får jättegärna bidra med tips och idéer om du vill.

Ha en riktigt bra dag,
Anna

Lina Z Y sa...

Ja Annas blogg var spännande, rekommenderar besök! (http://www.rosettasten.com/)