söndag 27 april 2008

Döda en drake, kämpa för ditt alias, omstrukturera ditt CV och dra i gång skola 2.0

Lördagkvällar är bra och söndagsmornar ännu bättre. Fast jag undrar om mitt tidningsbud har samma svagheter som jag eftersom kultur-delen saknades i dagens DN...

Jo, lördagskvällar varannan vecka träffar jag världens snyggaste S, min lagliga make sedan sex år tillbaka och då pratar vi om det som är det allra viktigaste... Typ vår nuvarande status på de forum eller onlinespel där vi deltar. Just nu har jag ett extremt problem... Jag behöver skapa ett nytt konto på en ny sajt eftersom jag fördärvat mitt gamla alias. Ja men gör det då! Säger folk som kanske fattar noll... Men hallå? Hur mycket tid investerar man i sin karaktär/alias/avatar? Vilka djupa relationer skapar man just utifrån engagemang över lång tid? Klart jag inte kan förlora min "status" heller: Jag är ju faktiskt forumriddare nu. Ska jag gå tillbaka till att bli rookie? Aldrig i livet. Jag får helt enkelt svälja förtreten och stå ut med de eventuella problem som strulet kan ställa till...

En riddartitel kan man ju inte bara jobba upp igen - sådär...

Egentligen pratade vi om min mans CV i går kväll. Han är en vårdarbetande slav som sorgligt nog struntar i att betala medlemskap i både syndikalisterna och kommunal... Hur skall vi då kunna tro på en bättre framtid? Ensam är inte stark.

CV: En ny rapport (som ni säkert läst om på tolvhundra bloggar redan) skriver att i framtidens CV kommer man ange vilka onlinespel man är aktiv användare av. Man kommer också att testa folks samarbetsförmåga, initiativkraft och problemlösningstrategier med hjälp av spel. Rapporten heter Leadership in Games and at Work och finns i galant fulltext. Vill man ha mer lättsmält återgivning på svenska kan man nöja sig med att läsa IDG.SEs inlägg från den 25e: Dräp en drake och bli en bättre chef, Så fostras framtidens ledare i world of warcraft.

Men i rapporten drar man slutsatsen att nätanvändarna och onlinespelarna kommer vänta sig ett dynamiskt arbetsliv just utifrån sina dataspelserfarenheter... Och att arbetsmarknaden kommer förändras i och med detta. Vi får väl se. Kanske segrar konservatismen. Hur många gånger har jag läst om den fantastiska skola 2.0 som vi nu skulle kunna ha utifrån nya lärstrategier och kompetenser hos eleverna? Någon som mött den skolan? Snälla kontakta mig då för det vill jag se innan jag dör.

Inga kommentarer: