måndag 28 april 2008

Besök Fiona Bradleys blogg men fortsätt prata 2.0

Semantic library, data meaning content är en blogg som drivs av Fiona Bradley och enligt egen uppgift vill hon ta in utvecklingen av den semantiska webben i biblioteksvärlden. Jag kommer med stort intresse följa hennes blogg och andra som vill börja prata om 3.0. Fast jag tror diskussionerna och idéerna redan är väldigt akademiska i de här sammanhangen. Och när man nu känner att folkbiblioteken och forskningen inte direkt går hand i hand (underdrift)... Utan har svårt att anamma 2.0-tänk... Hur snabbt skall man då gå fram med 3.0 och semantik? Jag läste nyligen web 2.0 heroes och jag är ganska säker (har den inte framför mig) att alla intervjuade tyckte att 3.0 fortfarande är en "icke-fråga". Akademiskt babbel för de inblandade men inget för 2.0-entreprenörerna att fördjupa sig i.

Vad tror ni?
W3 Technology & society (dom har en about-sida så läs vidare själva) kan man läsa att "The goal of the Semantic Web initiative is as broad as that of the Web: to create a universal medium for the exchange of data".
Ok. Det var ju lättsmält. Läs mer på wikin Semantic web .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såg precis att en konferens kommer att hållas om semantiska webben och bibliotek i Stockholm senare i vår. Scholars från Kent och Tyskland kommer och pratar om sin forskning. Också lite snack om semantiska webben och RFD kopplat till LIBRIS. Låter väldigt intressant, tyvärr tror jag inte att Svalöv riktigt skulle se poängen med att jag åkte....

Lina Z Y sa...

Nej, vi får väl fortsätta att kämpa på själva för att hänga med i vad som händer...
Svalöv förtjänar dig hur som helst inte. Jag håller tummarna för fler projekt eller doktorandstudier!

Peter Alsbjer sa...

Kolla också in Allan Chos blog Allans Library http://allanslibrary.blogspot.com/
Mycket semantiskt, fattar inte hälften, men det verkar viktigt och spännande.