torsdag 17 april 2008

Upplysning närsomhelst varsomhelst, jag är en detektiv med licens att finna

SJ eller Skånetrafiken har ett pågående forskningsprojekt ihop med SÄPO och socialstyrelsen... Det går ut på att se hur långt man kan driva pendlare till vansinne och utmattning innan de total- ballar ur och blir tågsprängande extremister...

Det är åtminstone en kvalificerad gissning från min sida efter att ännu en gång frusit arslet av mig på Bromölla station.

Men... Skånetrafikens begåvade reklam gav ju en stunds förströelse. Fast på planschen hade jag velat se budskapet "Bli upplyst varsomhelst närsomhelst av jourhavande bibliotekarie". Och så kunde vi haft 24-timmars SMS-tjänst, chatt och supportcenter med underbetalda telefonister...

En sådan tjänst hade jag definitivt utnyttjat vid 05.25 på morgonen när jag inget förstår och har svårt att skilja mellan barnens strumpor och mina egna... Fast det är ju inte så farligt. Lilla E kan ha mina tights och i värsta fall kan jag trycka in fötterna i hennes spiderman-strumpor.

Library lovers-kampanjen... Som mest irriterat mig med sitt gulligull. Nästa gång svensk biblioteksförening skall driva den kan de väl anlita samma PR-konsult som Skånetrafiken.

Förutom erbjudande om "upplysning" till mänskligheten så bör vi marknadsföra oss som Detektiver som kan hitta vad som helst när som helst... Nytt husdjur? Skoskav? Vi kan ju alltid snoka reda på vad barnen vill ha info om. Inför sexåringarna har jag kört det här upplägget och låtit dem testa mig. "Jag är detektiv - som i Lasse-Maja (fin hemsida!), fråga mig något". (Fast på insidan låtsas jag att jag är morfintörstande Sherlock Holmes - han knarkar när han är understimulerad och det kan jag verkligen förlika mig med. Det är skittrist när inget intressant problem mal i hjärnbarken, då är det dags att springa en runda eller dricka en hel flaska vin.)

Nio gånger av tio har det funkat riktigt bra (att vara detektiv åt krävande och skeptiska sexåringar) och Titanic, kända ryttare och vampyrsägner har trollats fram ur hyllor och på nätet...

I am Bond, med rätt att döda... Nej jag är Sherlock Holmes utan rätt att knarka men med all rätt i världen att arbeta på barnens villkor med barnens frågor... Kanske ska jag försöka ha en mental bild av att jag är (jubilerande) Ture Sventon istället? Han är ju typ barnvänlig till skillnad från översittar-Holmes... Fast det går nog bara inte, han är för löjlig med flygande mattor och portabla semmel-kylskåp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag slår vad om att Sj är djupt inblandat i detta! Det låter så.

Lina Z Y sa...

Ha ha!