tisdag 10 februari 2009

Nya vågen

Nu är Nya vågen färdigt och här följer de frågor och svar som jag och programledaren Kim utväxlade inför dagens program.

"The Pirate Bay - ett folkbibliotek?
Nej det är inte tillräckligt proffsigt i fråga om kunskapsorganisation. De behöver arbeta med sin sökmotor och gör träfflistor tydligare och gränssnittet mer användarvänligt. Ett folkbibliotek måste också ha ett politiskt syfte att nå ut med sina tjänster till hela befolkningen. Detta syfte lyfter inte Piratebay eller arbetar mot. Att kalla en fildelningssajt för bibliotek känns knas. Ett bibliotek utan bibliotekarier? Utan något stöd eller service till användarna? Utan strukturerat arbete för ett brett utbud? Utan marknadsföring för aktuella resurser? Men visst kan fildelningstjänster bli så bra, välanvända, bra organiserade (både enligt biblioteksstandarder och common sense (taggning etc) att det fyller en enormt stor funktion. Folkbiblioteken måste då anpassa sig och ta till vara de här tjänsterna. Kulturelits-snobberi får inte göra att man fortsätter att isolera sig till bibliotekets egna tjänster och licensierade dyra databaser. Istället får man jobba med kritiskt informationstänk/informationskompetens och att innesluta alla medborgare i vårt cybersamhälle. De digitala klyftorna underskattas i dag och vuxenvärldens perverterade eller initiativlösa förhållande till digitala rum måste ändras.

Snart börjar rättegången mot The Pirate Bay. Händelsen tävlar redan med kulturutredningen om att bli årets mest spektakulära kulturhändelse. Sedan 2003 har The Pirate Bay dirigerat digital trafik av både laglig och olaglig karaktär, kors och tvärs över Sveriges gränser.

Det är bra, Pirate bay och andra fildelningstjänster driver på utvecklingen, tvingar företag och politiker att anpassa sig till verkligheten. Om Pirate bay fälls kommer det inte stoppa fildelningen. Nya platser och redan etablerade kommer få mer trafik men själva arbetet med delning av resurser kommer att tappa fart- en utveckling jag inte vill se. Myndigheter, bibliotek och organisationer måste lära sig att erbjuda tjänster och större informationsresurser den här vägen. Ett exempel är SVT som tar bort sina dokumentärer från hemsidan efter ett par månader. Via fildelningstjänster kan man dock få tag på dem efteråt. SVTs agerande är trist men det borde ju bara vara i deras intresse att programmen fortsätter vara tillgängliga.

Idag har The Pirate Bay drygt 20 miljoner användare, som delar med sig av filmer, skivor och spel. Men är bokbranschen redo för vad som väntar runt hörnet när inte bara ljudböckerna digitaliseras och sipprar ut på de digitala nätverken, utan också framtidens digitala litteratur?

I dag går det alldeles för långsamt, det är pinsamt hur lite litteratur man väljer att att erbjuda för nedladdning. På ljudbokssidan undrar jag varför CD-skivorna dominerar när det finns betydligt bättre resurser som kan spara biblioteken tidskrävande arbete och ge användare lättare teknik och smidigare kulturtillgång. Jag kan inte svara åt bokbranschen men jag kan säga att som bibliotekarie är jag besviken att vi inte redan nu har mer elektroniskt tillgänglig litteratur. Vi behöver många fler aktörer än de stor kommersiella jättarna som google etc. Kulturinstitutioner som bibliotek, arkiv och museer har spridda initiativ för att digitalisera sina resurser, men det är en så länge en droppe i havet. När jag ser skönlitteratur som fildelningstjänst blir jag glad. Om förlagen inte gör jobbet måste någon annan göra det. Kanske i altruismens namn? Bokbranschen har möjlighet att enkelt och smidigt tillgängliggöra sin litteratur. Varför prövar de inte? Ingen begär väl att det omedelbart skall fungera. Men vad finns det för ursäkt att inte påbörja omställningen? Samma sak med artister och skivbolag: Använd era kreativa hjärnor. Stöd Timbaktu som laddat upp musik på Piratebay, ett initiativ för att han vill att människor skall ha tillgång till hans musik. Han är ett exempel på hur delar av nätvärlden utvecklas mot en altruistisk och engagerad miljö där man vill dela med sig av kultur och kunskap. Titta på Youtube eller Wikipedia (och andra wikis), människor är kreativa och begär ingenting tillbaka. Samma sak i bloggosfären: Vi vill lära av varandra, ingå i nätverk och skapa nya lärandemiljöer.

Sverige har en lång tradition av folkbibliotek och en tanke om folkbildning. Folkbibliotekens ankomst orsakade protester från svenska förläggare, men också en större läsande befolkning.

Kunskap är ej en handelsvara som andra. Kultur litteratur och information är som vatten för demokratin. Därför är det en fråga för våra politiker. Vissa säger nu att den moderna fildelningen bara är en uppgradering av bibliotekstanken. Detta skulle göra The Pirate Bay till Sveriges, kanske världens, största bibliotek. I ett folk(bildnings)bibliotek finns vägledning och bibliotekarier som kunniga länkar mellan informationen och användarna. Ja, kasettband och videons ankomst skrämde skiten ur vuxensamhälle och i viss mån film och musikleverantörer. Kraschade deras verksamhet? Nej och åter nej. Dagens utveckling är mer omfattande och har större möjligheter. Jag stödjer Pirate bay inför kommande rättegång även om tvisten inte är svartvit.

Fildelningsdebatten förs främst av män, hur påverkar det?
Jag kan här och nu inte reflektera över de praktiska konsekvenserna men tydligt är att man i diskussionen vill använda svåra begrepp och framställa både webb 1.0 och den sociala webben som teknik-frågor. Egentligen är det ju inte så. Den sociala webben, fildelningen och andra gemensamma tjänster tillhör oss alla och bör talas om i vardagliga termer, inkludera alla! Jag tror IT-killar ibland medvetet skapar en svår debatt för att få högre status.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra, vad bra! :)

Leo sa...

Min flickvän fildelar minsann också! ;)

Men visst, hon är mindre engagerad i debatten. Till stor del tror jag att det är för att jag har en annan bakgrund än vad hon har. Engagemanget har en stor övervikt av IT-folk, kanske för att de vet vad det innebär att försöka beivra fildelningen: ett kontrollsamhälle.

Kanske är det också därför de engagerar sig i frågor som FRA, Datalagringsdirektiv, Ipred och ACTA.

Unknown sa...

Kunskap är makt och de vet de stora distributions- och förlagsdrakarna. De handlar med kunskap som det vore en handelsvara vilken som helst. Den rika världen kan köpa sig denna kunskap. Den fattiga världens klena lycka är fildelningssiter och Open Access-projekt. För utan pengar, ingen kunskap och utan kunskap ingen makt.

Bra blogg du okuvlige!

Lina Z Y sa...

Ja! Flöde från syd till nord, äntligen är vi på gång!
Tack Anna-Stina.
Leo: Javisst fildelningen är många i IT-branschen engagerade i. Vi som är samhälls och beteendevetare måste också tuffa till oss och visa vilken jäkla kunskap vi har om socialt nätverkande, kunskapsorganisation och gemensamt skapande. Vi är användar-experter.

Tack Ola.

Unknown sa...

"Den sociala webben, fildelningen och andra gemensamma tjänster tillhör oss alla och bör talas om i vardagliga termer, inkludera alla!"

Exakt så! Webben är inte mer teknik än pappersböcker. Båda är bärare och förmedlare av information, upplevelser och sociala relationer!

Lina Z Y sa...

Kul att jag formulerat mig kärnfullt. Hoppas du uppskattade programmet också.

Anonym sa...

Vid en hastig genomläsning av ditt inlägg tycker jag att du glömmer en viktig aspekt, nämligen att upphovsmännen måste få betalt för sina verk. Ett liknande ersättningssystem som folkbiblioteken har kanske kan vara en lösning på det. Men innan det finns ett sådant önskar jag anti-piratbyrån och alla andra som jagar fildelare all lycka till. Du vill väl inte arbeta utan ersättning som bibliotekarie? Varför ska då upphovsmännen (författare, musiker, filmare) arbeta utan ersättning?
Mvh Ola Kumlin, Emmaboda bibliotek

Lina Z Y sa...

I radion sa jag att frågorna måste redas ut, visst skall folk leva. Men frågar du mig om jag vill jobba gratis!!!?
Det borde vara uppenbart att 90% av allt biblioteksarbete jag gör är utan ersättning. (Föreläsningar, bloggande, kontakter, intervjuer etc. En halvtidstjänst ungefär.)Så-ja, jag tycker det är bra att jobba utan ersättning. Webb 2.0 handlar bl a omdet.

Medborgarlön är ett förslag till författare och musiker. Men jag tror det är bullshit att de inte klarar sig pga piratebay.

Kanske ska alla inte klara sig heller i omställningen? Är dessa arbetare heliga på ngt sätt?

Omställningar i samhället är inget nytt. Produktion, kunskap, arbetstillfällen.

kunskap och kultur: livsnödvändigt som vatten. Därmed skall det alltid vara tillgängligt.

Anonym sa...

Intressant, relationen pirat-bibliotek är oerhört intressant. Har själv fortfarande svårt formulera mina tankar i ämnet men nyavågen med efterföljande kommentarer/diskussioner väcker tankar.

Hoppas diskussionen fortsätter, ser fram emot mer input och att bli trygg nog i en egen tydligare ståndpunkt.

Förbaskat bra är emellertid att biblioteket ses och sätts i annan kontext än den vanliga dammen jag så ofta upplever att bibblan fastnar i.

Lina Z Y sa...

Ja vi måste alla kämpa med bibliotekens image. Kämpa, kämpa, kämpa både inom organisationen och utåt.

Jag tycker också fildelningsdebatten kan vara svår, det sticker jag inte under stol med.

Anonym sa...

Har inte hört ditt radioinlägg så jag kan inte uttala mig om det och missar kanske därför något i ditt resonemang. I så fall ber jag redan på förhand om ursäkt för det.

Men jag förstår ärligt talat inte varför 90 % av ditt arbete görs utan ersättning. Vem tackar dig för att du arbetar gratis? Din hyresvärd? Och medborgarlön är det väl ändå ingen som på allvar tror kommer att bli verklighet någon gång?

Håller med om att kunskap och kultur är livsnödvändigt som vatten. Just därför ska kulturskapare också ha rimliga chanser att kunna leva på det de gör. Kulturskapare lever idag oftast på existensminimum och villkoren försämras hela tiden. Till viss del helt klart pga av fildelning. Givetvis är kulturskapare inte mer heliga än andra, men det är en skymf mot deras arbete att stjäla det de gör. Jag skulle önska att deras perspektiv gavs mer utrymme i hela fildelningsdebatten och inte bara de giriga konsumenternas.

Självklart går inte den tekniska utvecklingen att stoppa och det är inte vad jag vill heller, men fildelning i dess nuvarande form är stöld. Läs t.ex. debattartikeln i DN av Torbjörn Flygt med flera:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=851010

Och vilka är det som inte ska klara sig i omställningen? De författare som hellre vill ägna sig åt att skriva på heltid än skapa sidor på t.ex. Myspace?

Mvh Ola Kumlin, Emmaboda bibliotek

Lina Z Y sa...

Lilly Alen fick väl sitt genombrott efter att ha lagt ut sin musik gratis på Myspace?

Fotfolket, de små kulturaktörerna pekas alltid ut som förlorare istället för att diskutera de verkliga antipiraterna; warber bros et al.

Varför jag jobbar gratis? Därför att jag tror på ett bra samhälle där vi alla bidrar! Biblioteksvärlden behöver engagemang, bloggande och föreläsningar. Uppdaterade personer som har koll utan att vara biblioteks och kulturchefer...

Varför är det provocerande att jobba gratis? Varför skulle en hyresvärd bli glad för att jag jobbar gratis?

Snarare är det kapitalismen som blir ledsen för att hjulen inte rullar av mina pengar.

Vi borde alla jobba gratis...

Och fildelning och publiceringsformer måste ha sin gång. Ingen är fredad av omöjlig lagstiftning.

Jag stjäl inte, jag sprider, delar med mig och gör stora arbetsinsatser själv.

Att byta tjänster med varandra borde vara bättre än att samla kapital åt de redan rika.
Hål i tänderna, hål i skorna, trasiga glasögon...

Men visst är det synd om Madonna och Torbjörn Flygt för att människor njuter av deras verk.

Immaterialrätten har alltid varit subjektiv. Varför inte låtsas om det nu? I vems intresse ligger det att framställa upphovsrättens normer som okränkbara storheter, som essentiell grundval i samhället?

Reformera är inte farligt. Sluta våndas, börja hitta lösningar och utmana gärna den kapitalistiska galenskapen.

Bibliotekarier: Kultur och kunskap åt alla, det fixar ni inte med svindyra databaser. Revolution.