onsdag 18 februari 2009

Digitalisera böcker & kom till Lund

Johanna skriver om det jag försökte lyfta i P3. DE starka aktörerna gör som de vill.. Och det offentliga är någon helt annanstans.

Fildelningen på böcker har främst handlat om det annars klumpiga ljudboksformatet. Nu kör Google tvångsdelning på svenska författare, vars förbund givetvis är arga. Med tanke på att google fortfarande kapar sidor lite här och där på alla verk som fortfarande är skyddade, är det knappast en förlust för författarna. Å andra sidan kan man tycka att svenska Kungliga Biblioteket borde digitaliserat alla svenska verk för länge sedan.
Och så är det oftast inte ljudböcker utan skittråkiga talböcker på TPB.. Tråkiga röster etc.
För intresserade kommer jag att delta i en debatt om fri information etc som bl a ordnas av piratstudenterna på Lunds universitet. Datum: 26 mars. Återkommer med mer info.
Sov gott!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du att det finns fler talböcker än ljudböcker på TPB (å då menar jag inte påmTalboks- och punktskriftsbiblioteket :-))? Enl http://norran.se/asikter/debattartiklar/article202166.ece är det tvärtom.

Jag håller inte med dig om att talböcker är "skittråkiga". De läses som regel in av professionella inläsare och ska vara neutrala i inläsningen (utan att bli entoniga och tråkiga) för att den som läser talböcker ska få möjlighet att skapa sina egna bilder, precis som det är för de som läser svartskriftsböcker. Ljudböcker däremot kan vara dramatiserade. De två formaten fyller olika funktioner och ska därför vara olika.

/Maria Lundqvist
Länsbibliotek Sydost

Lina Z Y sa...

På Piratebay är det mer talböcker än ljudböcker jag är 99% säker eftersom jag hela tiden laddar ner där. Naturligtvis är de som läser in talböckerna också proffsiga men det som gör det tråkigt är att de inte alls dramatiserar. Jag förstår mycket väl att det är bra för många lyssnare- men helt själviskt tycker jag inte om det.

Jag lyssnade t ex på Anne Holts 222 över havet eller vad den nu heter, först som talbok och sedan gav jag den en chans till som ljudbok.

Helt plötsligt var den bra pga ny uppläsare!

Jag tror Norran har fel eller så är det engelska ljudböcker hon lägger till i betraktelsen och då ser det ju annorlunda ut. Men de varierar så himla mycket att jag tröttnar på att ladda ner dem.

Tack för din kommentar!

I en god framtid kan TPB- tal och punkt erbjuda alla allt.

Lina Z Y sa...

...för fri nedladdning menar jag.