måndag 16 februari 2009

Rättegången och knas-fokus


Rättegången har rullat på men särskilt mycket aktion har den ju inte bjudit på ännu. Jag hoppas att Falkvinge, Troberg och alla de andra snart får bättre bloggmaterial av aktörerna.

Själv är jag skeptisk till att fortsätta kommentera rättegångens innehåll. Dels har jag ju pratat runt ämnet i P3 i dag, dels tycker jag att den tar alldeles för stor proportioner i förhållande till de nätfrågor vi behöver diskutera. I rättegången handlar det ju om ett par personer skall dömas eller inte- kanske till fängelse, kanske till sjuka skadeståndsbelopp.
Teater eller ej. Grabbarna i rättssalen får inte alls framföra sakfrågorna på det sätt som jag hade önskat (tror jag). Därmed ser vi ingen politisk fördjupning och definitivt ingen kulturell fördjupning. Teater- visst, i era önskedrömmar. Advokaters noggranna juridiska uttalanden verkar inte rimma med några ideologiska ställningstagande. Det handlar bara om att visa att lagbrott inte begåtts. Varför är det så intressant?

Bort från fildelningsrättegång med kapitalism och marknadsfanatism som huvudaktör. Sväng åter in på frågor om demokrati och gemensamt skapande. Remix och rätt att använda andras skapande i nya projekt. Gratis-diskussionen överbord och allmänna platser för kommunikation, kärlek och överbryggande av hatiska etnogränser in i fokus.

Vi har en värld där demokrati genom information, kommunikation och kultur kan växa och föra människor närmare varann. Trots detta är det inte digital politik på arenan. Filmindustrins kusiner till matens McDonalds bestämmer dagordningen.

Inga kommentarer: