lördag 14 februari 2009

Med bloggarna följer jag er


Vi läser hjälper nu till att binda samman de olika arenor som litteraturen befinner sig på. I sitt första nummer möter vi ett par av våra finaste författare som bloggare. Men tidskriftens initiativ stannar inte vid detta. De har också utlyst en tävling för att synliggöra de bästa författarbloggarna. Initiativet känns mycket värdefullt efter Aftonbladets blogg-gala där fokus svajade och våra väletablerade kulturella bloggröster marginaliserades. Bokhoras seger var ett pris till de samtalande, närvarande läsarna mellan oss själva och litteraturen. Men vinsten till dessa kulturbloggare bekräftade vår smala bild av vem och hur bloggaren är. Vardagsmänniskan som öppnar en virtuell by med småplock.
/.../
Isobel är både ledarskribent och författare, en underbar blandning för en bloggare. De dagliga uppdateringarna kring vardag, småbarn och politisk livsluft känns som att de finns till just för mig. Du är där, jag är här. Denna nära känsla får jag aldrig bland bibliotekens välfyllda hyllor. Boken är färdig, sluten och dess historia förgänglig. Bloggandet tar förhoppningsvis aldrig slut. Vi finns där vid författarnas sida och kan vänta oss nytt, gång på gång.


Läs vidare i min krönika i dagens Kristianstadsbladet: Bloggen gör författarna mer levande

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan, hittade en intressant sak hos Johanna Sjödin.

Hon skriver: "Jag har faktiskt ingen aning om varför Svt inte kommer åt min blogg. Det hade inte programledaren heller om jag förstod honom rätt. Det kan vara ett vanligt ordfilter a la "forbidden word: analsex" som hindra åtkomsten, men det är bara en gissning från min sida.

Min blogg är spärrad från Sundsvalls stadsbiblioteket för att den innehåller "fula ord". Programmet biblioteket använder sig av är inte svensktillverkat och anpassat efter svenska språket. I praktiken innebär det att svenska fula ord släpps igenom. Komik!"


Har du pejl på vilka censurfilter som bibliotek brukar använda och vilka kriterier som används för dessa? Är det styrt av någon/något eller utgår man från säkerhetsföretagens (högst godtyckliga) filterlistor?

Lina Z Y sa...

Bibliotekens filter är oftast kommunens filter. Jag kollade på detta för ett par år sedan då jag skrev min uppsats. I USA är offentliga institutioners filter riktigt bisarra men nu är det väl dags att titta på våra egna skolor etc.

Att biblioteken / kommunerna har allsköns stupida filter vilka ibland är kommersiellt inhandlade och därför omöjliga att överblicka konsekvenserna av, det gör mig inte så förvånad längre!

Men om SVT inte kommer åt bloggar då blir jag riktigt förfärad. Hur ska de kunna sköta sitt arbetet om någon pissmyra censurerar det fält de måste arbeta på?

Undrar hur många som inte kan läsa min blogg i så fall; jag har ju ett fult språkbruk som mina kids brukar uttrycka saken.

Att man spärrar sidor för personal är också kränkande. På Malmö stadsbibliotek spärrade man alla kommersiella mailservice-tjänster man kunde komma på med sina eventuellt små hjärnor.

Detta fick konsekvensen att om en låntagare ville ha hjälp att öppna en bifogad fil eller liknande på sin hotmail eller gmail kunde jag inte hjälpa till vid infopointen.

Astra m fl stora företag gör samma sak... Men hur ska de kunna komma åt alla skojiga sajter för att hindra arbetarna att välja datorn framför dagstidningen på lunchen?

Hur som helst: I USA finns det lagar kring det här. I Sverige är det stupida IT-chefer i kommunen som beter sig så här illa utan att ens fatta att de gör ingrep i yttrandefriheten.