tisdag 17 februari 2009

Bibliotekssystem snurrar runt

Nu är jag ute på djupt vatten och vågar t o m visa det på min blogg... För att lägga en grund till mitt utredningsarbete är jag ute och fiskar överallt... Och mest möter jag passivitet Visst vill biblioteken och regionerna handla. Men det är ju paketen de vill ha. Om 2.0 har de visst aldrig läst. Inte förstått ideologin i alla fall. Bibliotek 2.0. Betyder väl att folk ska kunna småprata på bibliotekets webbplats???????

Ja det ser ju så fint ut och meningen är väl att man ska förvirras. Fujitsu, Axiell, Reindex, Integra... Enligt någon, som jag nu glömt, var Reindex först på banan med att erbjuda bibliotekssystem byggt på Open source. Gratis att snickra ihop det man vill ha men kostnader för support och annat. Hur mycket frihet gav ett sådant system? Prövar någon? Min hjärna kollapsar definitivt av information overload och det är därför jag hoppas få intervjua personer som klassificerat de olika områdena i sina hjärnor.

Det finns i alla fall (suck) engagemang i att integrera kataloger lokalt och nationellt och förhoppningsvis tar man med i planerna att sökningarna i de befintliga databaserna ska bli mer logiska. Hemma är ju bäst. De egna samlingarna. Kb:s samlingar kanske... Men jag letar efter något annat, sådana resonemang som jag funnit på danska bloggar och på dansk biblioteksskole. Detta att ta steget och kolla på vad som hindrar integrationen mellan externa och interna informationsflöden. Jag förstår inte varför man så glatt stannar vid att bedöma de (2) olika (dominerande) leverantörernas kvalité och service. Är man inte rädd att på några års sikt sitta fast i ett nytt smärtsamt Book-IT-grepp?

Om man nu exklusivt använder "deras" tjänster- då stänger man per definition ut informationssamhället. Som att skapa ett klassrum med en lärare/dirigent som sorterar det enligt läroplanen viktiga från det omfattande, rikare och mer nyanserade... (1.0 låsas vara 2.0 eftersom man får prata.)

Om man nu skall lägga stora pengar och stort förtroende på de olika aktörerna måste de erbjuda annat än paketlösningar. Regioner måste ha möjlighet att arbeta utifrån sina egna förutsättningar och därför är det svårt att se vilken väg de skall välja. Försöka småhandla open source- verktyg och lita till någon stofils kunskap att få ihop helheten? (Det finns ju proffshjälp såklart... Och ärthjärnor som jag själv, vi kan alltid fila lite i kanterna och kommunicera med rätt personer.)

Lite pinsamt känns det nästan när man sitter och läser nya rapporter, utredningar och förslag om förbättrad samordning i form av cirkulation, reservationer m m. Visst är det viktiga frågor men de behöver absolut flyttas ner i beslutshierarkin. Dyra (?) danska konsulter för att göra Libris till lokal katalog... Är vi inte väl trötta nu?

Vi måste få se olika producenter och aktörer på olika områden, det är jag övertygad om trots min mycket begränsade kunskap kring bibliotekssystem. Om nu någon lämpar sig för att skapa en sjuhelvetes opac som integrerar många informationsresurser från olika håll, då ska den leverantören kunna väljas oavsett vem man köpt övriga tjänster av. Inköpsmoduler? Hur fula är de i dagsläget? Jag skriver fula eftersom jag inte har kunskap att berätta vad som är fel... Men som sagt; vi måste kunna skapa våra egna plattformar. Jag förstår viljan till en nationell taktpinne här, men först måste vi låta olika regioner pröva och utvärdera.

Hur kommer det gå för mig att jobba med dikotomin lokalt-regionalt i fråga om digitala resurser? Känns som en riktig rysare när jag fastnar i resonemang om varför våra klassifikationssystem och katalogiseringsformat (vännen MARC) hindrar integrering av andra stora resurser.

Här någonstans befinner jag mig nu. Åter till projektuppdraget och börja titta på vad de lokala aktörerna har för behov. Arena eller CS library lär inte bli mitt förslag till Kalmar... Visst ser det så himla gulligt ut och känns förmodligen tryggt eftersom det korresponderar med tidigare erfarenheter av bibliotekstjänster. Stängda portar, höga murar men för att vara modern; lite poppigt innanför väggarna för att roa låntagarna.

Små steg måste väl vara bäst? Att hitta lösningar och service som inte kostar skjortan men som ändå fungerar väl och kan förändras vid behov- utan en stark kommersiell aktör som mellanhand.

Är det feghet som gör att CS Library och Arena bubblar i var mans biblioteksmedvetande? Man kan ju lägga ansvaret på någon annan genom att satsa de där stora pengarna och sedan vänta sig att någon annan håller skutan flytande. Men det är inte biblioteksarbete. Det har inte en omvärldsanalytiskt förankring. Dessa stora aktörer är inte ute och taffsar på lokalbefolkningen innan de buntar ihop sina tjänster. Visst, Teknikhuset är lite mer med på banan och betonar behovet flexibla leverantörslösningar. Men jag tror ändå inte på en lösning som är ett kort steg ifrån gårdagens webbplatser- fast i dag med mer innehåll.

Var bibliotekarier för f*n, fastna aldrig i Book-IT helvetet igen när ni väl får möjligheten att gå vidare.

(Och snälla ni - piska mig för eventuella sakfel. Jag vet ännu inte riktigt vad jag snackar om.)

Inga kommentarer: