onsdag 18 februari 2009

Internetworld framhåller kommunala skittjänster


Internetworld har legat på skrivbordet ganska länge. Varje gång jag får den i brevlådan eller surfar på deras sajt blir jag så störd och irriterad av att alla "världar" är avgränsade och upptagna med sitt.
Jag har tänkt ut ett förslag hur man skulle kunna ändra på det här och se till att en mycket bredare kompetens skapas:
Internetworld-journalister & bibliotekarier utbildar IT-gubbar på kommunkontoren.
Internetworld folk utbildar bibliotekarier och framför allt: Vice versa. Varför? Jag tänker att Internet worlds hela språkbruk utgår från ett kommersiellt perspektiv på nätresurserna. Visst är! det deras uppgift men jag tror inte att de hade förlorat på större insikter i altruistiska perspektiv kring kunskapande och kultur (utan ständiga baktankar).
I senaste numret skrivs om Digitala strategier och man nämner Kristianstad och Göteborg som exempel på framgångsrika i fråga om turistfrågor. Via mobilen skickas förslag på vad man kan göra i Kristianstad kommun som turist. (Oj, jag kissar på mig av det fantastiska inovativa tilltaget)!
Varför skriver inte Internetworld istället om vilken sjuk IT-strategi Kristianstad i likhet med många andra kommuner har? Att skicka godkänd info till en mobil är väl stenålder i dagsläget? Den som inte har mobila tjänster kan väl gräva en grop att fortsätta vila sig i.
Vad Kristianstad kommun gör är att
"knyta ihop online och offline genom vägskyltar och sms"
Genom att skicka ett sms får man tillbaka info om vad som händer i Kristianstad. Okej, det är väl bra. Men att man tagit in en extern reklamkonsult för att komma på och arbeta med dessa revolutionerande tjänster är ju inte så kul för de s k skattebetalarna som är så intressanta att tala om.
Som det ser ut på illustrationen i Internetworld är det kommunens fula hemsida som visas i telefonen. Vem kan inte själv surfa in på den? Och varför har reklamfarbrorn inte talat om för kommunen vilken kass tjänst dera hemsida är? Men IT-farbröderna i kommunen hänger väl kvar vid sin devis om att allt ska se likadant ut och vara användarvänligt enligt de standarder som gällde typ 2002 eller så...
Nu har ju jag arbetat i den aktuella kommunen och lägger därför märke til artikeln om dem. Detta betyder inte att andra kommuners IT-stabar är så mycket bättre. Jag tycker bara det här var ett målande exempel på hur långsamt det går i offentliga sektorns digitala utveckling...
Och kanske kan jag lägga till: Hur dåliga man är på att använda befintlig personal i kommunen istället för att plocka in folk som bjuder på paketlösningar (eller självklarheter som i det här fallet) - precis som med bibliotekssystemen jag skrev om igår. Varför ska de anställda inte få en chans? Kristianstad kommer köpa in CS library eller Arena (om den inre marknadsföringen fungerar så bibblan får mer kosing), det är min kvalificerade gissning. Parantes: Genom att ha prioriterat att ha kvar mig på biblioteket hade andra möjligheter i alla fall kunnat diskuteras. Kaxigt? Javisst. Men hur många av de nyanställda är efterfrågade föreläsare, utredare och en av de bästa bibliotek 2.0-personligheterna i Sverige? (Ja, jag börjar tro det- herregud!)
Oj. Nu hoppar jag in i bitterheten igen. Allt om detta finner ni här: Okuvlig pratar, svär och söker sig vidare i en törnförsedd bransch. Fast jag var j**ligt sjuk och det är ju obehagligt. Basta.

Inga kommentarer: