onsdag 18 februari 2009

Om mina bibliotekssystem-påståenden

Angående mitt inlägg Bibliotekssystem snurrar runt har VDn för teknikhuset svarat mig:

Jag i likhet med många andra tar med stort intresse del av dina blogginlägg. Intressant läsning i gårdagens ”Bibliotek snurrar runt”, där du pratar om de två dominerande leverantörerna och systemen CS Library och Arena. Det lustiga är att vi inte alls ser oss som en av de två dominerande leverantörerna. Vi ser oss snarast som en uppstickare och som raka motsatsen till Axiell och gör allt för att tillmötesgå bibliotekens framtida önskemål.

Vi konkurrensutsätter oss medvetet genom att skapa ett helt öppet system så att alla skall se att vi lever som vi lär.

”Stängda portar, höga murar” är precis det som vi bekämpar och jag håller verkligen med dig i uppmaningen att ”fastna aldrig i Book-IT helvetet igen när ni väl får möjligheten att gå vidare”

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant. Annan intressant läsning är Thomas Kvists artikel i biblioteksbladet, en artikel jag förövrigt inte hittar på nätet? Kanske beror det min bristande informationskompetens för inte kan det vara så att tidningen bara finns i pappersform?

Hur som helst,jag tycker artikeln är oerhört inspirerande. Artikeln presenteras i tidningen handla om öppen källkod, det gör den naturligtvis men jag läser in så mycket mer. Tycker den på ett efterlängtat sätt (iallfall från mig) ger exempel på hur bibliotekssverige organisatorisk kan komma vidare i utveckling, samordning och drift av e-tjänster.

Anonym sa...

Hej David
BBL finns som PDF på webben:
http://www.biblioteksforeningen.org/bbl/bbl2009/Biblioteksbladet_nr1_2009.pdf

BBL hoppas även att du lyckas hitta tidningens nyheter på Svensk Biblioteksförenings hemsida.

Lina Z Y sa...

Att inte läsa bibbladet är väl det tydligaste tecknet på att man hasar runt hemma i långkalsonger som inte är ens egna.

Ibland återvinner mina smås system biblioteksföreningsfrågor men jag måste nog skärpa mig och söka upp den själv i fortsättningen.

Tack för tipsen och hoppas att ni läste mitt ursprungliga inlägg.

Thomas Kvist sa...

När man diskuterar bibliotekssystem, kataloger samt innehållet i dessa system är en kärnfråga om kontrollen över dessa "produktionsresurser" måste vara i bibliotekens händer för att biblioteken ska kunna utveckla sin verksamhet som man vill/behöver eller inte.

Tycker man att det är hindrande att leverantörer har stor kontroll över "produktionsresurserna" är det ett alternativ att utveckla en svensk variant av Koha/Evergreen.

Detta kommer att kosta både pengar och engagemang.

Så frågan är om det finns tillräckligt många bibliotek som tycker att bristen på kontroll över IT-stödet är eller kommer att bli ett stort hinder för deras verksamhetsutveckling?

Är svaret "nej" så får man välja mellan de system som finns på marknaden.

Men om svaret är "ja" är det dags att på börja bildandet och finansierandet av ett konsortium av bibliotek som kan driva arbetet med att ta fram ett alternativ byggt på öppen källkod.

Kanske blir teknikhuset, Axiell eller Micromarc m fl då underleverantörer. Men till skillnad från idag kommer biblioteken kommer att haen betydligt större kontroll över det som tas fram.

Undrar hur fördelningen av "ja"- och "nej"-svar egentligen ser ut?