onsdag 4 februari 2009

Hård,matriell eller social information

Jag sitter i centrala Malmö. Glad för att jag har ett intyg i väskan från min läkare. Detta riktar sig till Arbetsförmedlingen och skall leda till att min man slipper söka jobb i hela Sverige.Hoppas nu att AF är lite godare i hjärttrakten än vad kommunals a-kassa var. Att säga upp sig från ett jobb som det tar en timme och fyrtiofem minuter att ta sig till, där man sedan har arbetspass på minst tio timmar... Det är helt i takt med arbetslinjen. Men vadå... Jag träffar Hässleholmare på tåget som pendlar till Köpenhamn. Hittills har ingen av dem som jag pratat med barn. Pendla, jobba, sova och festa på helgen. Antagligen är detta moderatsveriges melodi...

Min lärdom: Säg aldrig, aldrig upp dig från ett jobb om du inte har minst 50 000 på banken (tre månadslöner). För sedan står du med obetalda CSN-lån, noll kronor i matkassan och ett raserat liv. Hur illa det än är på jobbet når det väl inte upp till skuldsättningens eventuellt livslånga helvete? Den andra lärdomen är ju lite svår att använda sig av; bli aldrig, aldrig sjuk. Försäkringskassan upplevs efter ett par dagar som din fiende, in och utsida kanske värker och du förlorar ditt sociala nätverk. Om du kan; åk till Kristiania, skaffa maja eller annat som kan dämpa all möjlig kaos. Pröva sedan att jobba igen... Det skulle jag (allvarligt talat) gjort om jag kunde spola tiden tillbaka.

Sökte trådlösa nätverk och datorn identifierar åtta stycken. Tre av dem oskyddade. Hur skall våra lagstiftningar fungera? Surfa på andras konto, använd IP-studsare... Och de kanske slipper folk som rotar i E-post och nedladdningar...

Är nu glad att jag la pengar på Philosophy of information (om begreppet, om boken). Hur seg den än är så utgör den utmärkt bredvidläsning till Towars a sociological theory of information. Kvantitativa, positivistiska perspektiv kontra de som framhåller sociala processers betydelse för informationsförståelse och mening. Utan interaktion, ingen information. I den icke-hermeneutiska världen finns information alltid, oavsett om det finns människor. Det känns som att Garfinkel pratar just med dessa begrepp och jag får möjlighet att förstå informationsstridernas grund. Garfinkels texter (boken) är från femtiotalet men argumentationen känns glasklar och dagsaktuell.

Inga kommentarer: