fredag 13 februari 2009

Gratis 2.0-arbete med märklig & engagerande omtanke











Det här är en radda av de gåvor jag fått när jag föreläst. Det är en av de saker som gör mig gladare och mer till freds med att ha bytt från politik till engagemang i 2.0 och nätkulturer. Plötsligt blir man behandlad som att insatsen är viktig och faktiskt inte självklar. De små summor jag dragit in på att utbilda täcker inte ens mina omkostnader.
......
I slutet av föredraget, medan välgörande applåder förhoppningsvis genljuder, får man någon märklig gåva som har anknytning till den bygd där man befinner sig. Första tanken är ofta; vad fasen är detta? En fyrkantig räfflad sten från Kalmar, en bok om lingonrecept från Småland, tång till välgörande bad från Halmstad och aquavitgelé från Oslo.
.........
Väl hemma inser man att alla gåvor faktiskt har givna platser i mitt liv. Aldrig hade jag prövat den märkliga gelén om ingen placerat den i handen på mig. Tångbad ett halvår efter att jag fått gåvan var extremt skönt då fildelningstjafs gjort mig trött och frustrerad (varför finns bara små bitar av den viktiga helheten? Ekonomisk panik när vi går igenom en betydligt viktigare omställning?)
.............
Även recept på lingon (tyvärr plockade jag dem inte själv) har prövats.
När man arbetar hårt och trots detta ser ekonomiskt moras omkring sig och lägger de sista pengarna på fantastiskt grönt regnställ till minsta snäckan, då betyder dessa artefakter från nöjda arrangörer i biblioteksvärlden oändligt mycket.
..............
När skall politiken lära sig att följa efter? De tyngsta projekt jag dragit har varit inom den parlamentariska världen. Anordnat föredrag med Lisa Gålmark och paneldebatt om djurrätt & feminism. Ändå tror jag aldrig att politiska kollegor någonsin bekostat en resa eller gett en puff genom att berätta; du är bra... Åtminstone i denna stund. Visst är det ett privilegium att debattera med Katarina Mazetti som moderator. Men jag hade önskat mig en artefakt i bokhyllan som påminner mig om den dagen, det slitet och engagemanget.
.............
Förhoppningsvis fortsätter vi i 2.0-världen att stödja varandra i vår bloggosfär och under fysiska möten.

Inga kommentarer: