torsdag 12 februari 2009

Är man kameleont i alla lägen?

Jag har sovit mellan två och sex. Sedan ringde Sveriges radio och jag mumlade nog en hel del, lite oklar över vilken dag det var och om jag borde vara stressad över något.

Den här gången var det P3 som ringde. Jag vet ju att journalister spelar anti vad de än tycker men det går mig en smula på nerverna. Än så länge är de klart inte uppe i den nivå som gällde när vi byggde upp feministiskt initiativ. Kanske är det för att man anser att fildelning är lite grabbigt (och man bortser från den gemensamma webbens totala ideologi) och att man därmed inte omedelbart tar fram släggan. I Fi var vi ju bara fundamentalistiska brudar och de har ju noll existensberättigande... Minns hur Tiina Rosenberg blev behandlad.

Hur som helst. Jag känner mig inte som en representant för Piratpartiet. Jag stödjer deras arbete fullständigt och vill bidra. Men jag har inte byggt upp partiet eller deltagit i deras gemensamma utarbetande av plattform etc. Därmed måste jag vara en "fri" röst med sympati för piratandet. Hoppas P3-kvinnan förstod det.

Sen är det ju kort och gott så att jag blir mer bibliotekarie för var dag som går. Jag känner mig inte bekväm med att vara allsidigt politiskt pratande just nu. Folkbiblioteksverksamheten är min hjärtefråga och det är kring den jag vill diskutera. Fildelning i relation till allas vårt informationsbehov- fine! Men vill man ha en piratpartiet-representant så är jag den sista man skall ringa till.

Nu kretsade samtalet kring ekonomi och kultur. Skall våra redan fattiga kulturutövare leva på vatten och bröd?

Dessa forfolk blir gisslan i diskussionen: Som att konstnärer med liten efterfrågan får det sämre av fildelning när de tvärtom har lättare att skapa en efterfrågan den vägen.

Mer om allt det här senare. Jag har en krönika att skriva och den skall inte handla om nätet, allmänningar, fildelningar och Pirate bay. Ni får se på lördag, den kommer bara vara soft och trevligt. Jag är trött på alla konfrontationer.

P S Jag är inbjuden av min lokala miljöpartigrupp att föreläsa. Kanske kan jag få vara med på nåder trots att jag stödjer piratpartiets mål. Hur som helst så har jag tänkt prata om privatiseringar, miljöresurser, cyberland och patent. Det finns stora likheter mellan radikal miljöpolitik och web 2.0-ligister.

Inga kommentarer: