onsdag 28 maj 2008

Yrkesidentitetskris

Hallå?
Tycker alla bibliotekarier att jag lever på en separat planet?
Mitt arbete med nätresurser OCH fysiska resurser verkar ju komma från ett annat solsystem.
Skall bibliotekarier som arbetar med de förändrade villkoren för informationsförmedling och lärande skaffa sig nya jobb? Ska vi heta något annat? IKT-pedagoger? Informationskompetens-tänkare? Och skaffa en egen intresseorganisation?
Typ: Svensk förening för god informationsinfrastruktur åt alla!

Svensk biblioteksförening betyder ju Svensk skönlitteraturförmedlingsförening.

Nu ska jag äta glass. Sen ska jag fortsätta bygga förslag på bokcirklar på nätet till vårt bibliotek och studiefrämjandet.

Ska jag skaffa ett nytt jobb för att jag inte är litteraturpedagog så får min chef väl säga till.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det här kan ju bli skoj.......nu måste du väl ändå läsa vårt material och vår verksamhetsplan som djävuln läser bibeln för att komma fram till att Svensk Biblioteksförening är detsamma som Svensk skönlitteraturförmedingsförening *s*. Möjligen kan det bero på du själv har en stelbent definition av ord som bibliotek, läsfrämjande osv och gärna ger det en gammaldags betydelse snarare än sätter in dem i en modernare kontext. Vad vet jag............

Lina Z Y sa...

Ja. Jag läser fan som bibblen. Det verkar som om jag har orsak att göra det.

Lina Z Y sa...

Eller bibblan som fan. trött.

Ja jag läser er text som fan läser bibeln. Det verkar behövas.

Anonym sa...

Det var ju just det... jag hittade en utbildning som kändes spännande och sedan hamnade jag i någonslags kloningsfabrik för BIVILister och så kom man ut och förväntades vara lästant. *krock* vad ska jag nu bli när jag blir stor?
gissa vilken en av de första tre frågorna var på en jobbintervju att minnas

- vad läser du?

ridå.

Antecknat sa...

Informationskombatant? ;o)

Men du, är inte IKT ute som begrepp? (som jag förstått det är själva K-et borttaget bland IT-pedagogerna igen...)

Lina Z Y sa...

Jag pendlar mellan IKT och IT - vet inte vad jag tycker.

Karin: Lästant är väl ett bra sätt att synliggöra vad jag menar.


Antecknat: infokombatant är jag nog redan. Har gjort mycket utan några resurser.

Ha det bra alla som vill komplicera och modernisera vår yrkesidentitet.