torsdag 8 maj 2008

Reklam go back to 1.0

Häromdagen citerade jag en artikel som lovade slutet för information overload och övertagande av kunskap i lagom mängder filtrerade av både maskiner och bibliotekarier (helt fri tolkning av artikeln kanske).

I dag känns det som att vilka smarta informationsåtervinningssystem och egna intellektuella och känslomässiga urvalsprinciper som helst faller i slutet av terminerna när alla människor flummar runt och tror att det kan stå tolv saker i almanackan vid samma klockslag.

Nu klagar jag faktiskt inte på min arbetssituation, för jag har det rent ut sagt väldigt trevligt och inspirerande mest hela tiden, men andra aktörer som påverkar mitt liv... Förskola och grundskola t ex. Hur skall jag kunna befinna mig på Mumintrollsteater och föräldramöte samtidigt? Och hur hinna med ännu fler kvällsevenemang samma vecka? Kära goda fina medmänniskor. Sprid ut allt kul med våra kids över hela året! För det är ju egentligen jättekul... Men om allt skall hända i december och maj - då är det inte kul hur smarta, goa fantastiska teaterspelande och soyakorvsgrillande ungar vi än har.

Tack och lov finns det några välstrukturerade bloggar som man kan hinna läsa trots kalendersammanbrott. Men dator och IT-magasiens, nationella likväl som internationella, webbplatser... Har de funderat över användarvänligheten i att ständigt ha massa blinkande, dominerande reklamannonser med så god grafik att man bara måste glo på dem... Samtidigt som man egentligen vill läsa artiklarna?

När jag skrev min magisteruppsats så intervjuade jag barn om deras nätanvändning. Flera av dem berättade att de tyckte illa om reklam som uppmanar en att interagera. T ex svara på frågor vilken glass man gillar. Jag håller med dem. Lägg in annonserna men jag kan inte ha dem rätt i fejset hela tiden om jag skall kunna tillgodogöra mig annat på webbplatsen samtidigt... Reklam skall vara 1.0ig och informationsföden och utbildning 2.0-anpassade... Vi får helt enkelt hindra alla smarta webbutvecklare och beteendevetare från att marknadsföra på nätet. Kan vi ha någon slags censur och bara låta tryckt reklam vara lagligt? En sida i DN då och då... Sen kan de väl sluta försöka pracka på mig sina IT-utbildningar och nya mjukvarolösningar... Eller om de är gamla. Fråga inte mig.

Inga kommentarer: