söndag 25 maj 2008

Fashionable technology


Den här busken är enligt mina känslor interaktiv. Den säger f*ck you... Men det går inte att genmäla. Kan artefakter vara interaktiva? Eller är det bara kommunikationen som artefakterna används till som kan vara det? En buske var ju ett dumt exempel. Den svarar ju i någon mening, så som allt levande gör.
Men kläder då? I senatse numret av Plaza som jag bläddrar på tåget får jag veta att framtidens mode nu är här och att industrin tagit nya tag efter IT-bubblans besvikelser då man trodde att kläderna skulle känna och kommunicera.
Tidningen berättar att
"Phillips presenterat Design probes med tatueringar som växer fram vid beröring och halsband som kan uttrycka känslor"
Till sommaren kommer en bok om "de senaste landvinningarna inom bärbar teknologi". Vad detta betyder kan vi väl bara gissa. Boken heter hur som helst Fashionable technology och den går att hitta på Amazon. Så antagligen är det på svenska den kommer i juni. Själv hoppas jag på tröjor som själva går till tvätt maskinen när det är dags och att kylskåpen vi alla hört talas om - som själv beställer de varor som är slut - snart blir verklighet. Inte för att jag skulle ha råd. Men det vore kul...

Inga kommentarer: