söndag 4 maj 2008

Sharing knowledge online - Why? How?


Denna fråga försöker jag fylla min söndag med. Läser diverse papers och inlägg på forum. Försöker kolla på hälso, kamrat och fantasyforum om jag kan applicera de teoretiska berättelserna på praktiska exempel. Tycker att jag känner igen många av påståendena (tilltro, språk, kunskapsbyggnad i olika faser) som reella upplevelser någonstans ifrån. Scheman och figurer som skall illustrera hur socialt kapital i form av tilltro, gemensamt språk (i någon mån), kanske gemensam identitet och tillit är grunden för framgångsrika delande och skapande av lärande och kunskap online (läser just nu den här artikeln- abstract). (Här kan du läsa om hur man skapar KSC -knowledge sharing culture på en ej nyligen uppdaterad wiki. Men artikeln är bra så jag länkar den ändå.)


Låter det lite hackigt och obestämt? Kan ju bero på att min hjärna jobbar för fullt samtidigt som tvättmaskinen surrar snabbt och långsamt, snabbt och långsamt, & torktumlaren brummar dåligt samvete för att tvätten inte hänger ute i solen. Nödutryckning. Kaninfan försvunnen. Vänder upp & ner på huset. I vårt risiga badrum har han funnit en grotta och vägrar komma ut. Okej, stanna där då. Jag skall släppa socialt kapital och kunskapsformeringar på nätet för en stund och läsa Mobilizing generation 2.0 som lägligt nog hamnade i brevlådan i fredags (läs om den på Amazon).

Gemensamt kunskapsbyggande offline och online lär jag väl återkomma till, det är ju mitt jobb att fatta sånt här... Men det är svårt när de flesta studier av nyttan med web 2.0 bygger på fördefinierade, redan befintliga gruppstrukturer som t ex en skolklass. Studier av sociala sammanslutningar som inte bygger på någon form av fysiska relationer behöver mer uppmärksamhet. Å då menar jag inte studier av Myspace eller WoW. Utan nätverk som saknar en komersiell grund, ett befintligt system att utveckla.

Den ultimata frågan. När jag väl vet svaret så kommer jag undra över frågan som i Liftarens guide till galaxen. Kanske delfinerna vet? Jag hoppas ha lite bättre koll till den 20/5.


1 kommentar:

Anonym sa...

Den här bloggen blir bara bättre och bättre :) Jag läser och koser mig.