onsdag 21 maj 2008

Hög tid för sponsring på folkbiblioteken

Konkurrensverket undersöker hur man får marknadsföra på bloggar. Maria Wetterstrand har upprörts över den dolda varumärkesplaceringen på blondinbellas blogg (som jag inte tänker länka till, läs istället om detta i Wikipedia eller piratpartiets faktiskt intressanta diskussion). Det här är gammal skåpmat och Internetworld har redan rett ut hur man enligt svensk lagstiftning får marknadsföra produkter på bloggar. Sponsring och dold PR är viktigt att diskutera! Men vi lever inte längre i en värld med vattentäta skott mellan privat, offentligt och idéelt.

Varför tar jag nu upp detta? Jo för att det finns många missuppfattningar kring marknadsföring och sponsring. Naturligtvis vill vi veta vilken avsändaren är och om bloggaren fått betalt för att ha sina åsikter eller ej. I kommunal verksamhet gäller generellt att man kan ha sponsorer om dessa inte kräver någon motprestation från det offentligas sida.

Därför tänker jag. Sök sponsorer! Vi lever i en ekonomiskt tynande verksamhet och kan inte fortsätta förlita oss på sosse-statens välvilja. Vi brinner för vår verksamhet men stannar de flesta diskussioner vid frågan om vad vi skall dra in på för att kunna skapa något nytt. Under gårdagens diskussioner om 2.0 som hölls i skåne nordost kom frågan upp: Om jag skall kommunicera med 10 Åhusungdomar via MSN - ska jag då minska öppettiderna i det fysiska biblioteket? Å ena sidan kan man inte ställa dessa båda verksamheter mot varandra. Båda delarna är lika viktiga. Men; för dem som jobbat ett par år i folkbiblioteksvärlden är det påtagligt trögt när det aldrig finns resurser att elda med under de idéer som uppstår.

Marknadsför era bibliotek som ett samhälleligt nav för alla medborgare. Ett vardagsrum och en verksamhet som är en förutsättning för ett demokratiskt samhälle och ett gemensamt offentligt samtal. På så vis tror jag att lokala företag kan vara intresserade av att samarbeta med biblioteken. Ett skolbibliotek i Lund har byggt en stor del av sin verksamhet på sponsring från bokförlag och förra året fick Bromölla bibliotek sponsring av VM-data i form av materiell...

Gillar du inte samhällsutvecklingen och kulturinstitutioners behov av nya finansiärer? Jobba politiskt mot detta då Jag är anarkist i min själ och avskyr McDonalds på barnsjukhus... Men i nuläget måste man vara för (seriös) sponsring på biblioteken. Vi har så mycket att göra och måste ta vårt ansvar nu! Sjuksköterskorna strejkar och alla fattar vilken viktig samhällsresurs som "lämnat scenen". Låt oss genom ökad verksamhet visa att vi är minst lika viktiga i det gemensamma samhället som sjukvården eller skolan.

I dag har jag för första gången i mitt liv Björn Borg-skor (med klack!). Ingen har betalt mig för att säga det, konstigt nog är sulan finast - det tyckte kollegorna också på kafferasten...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Intressanta frågor. Folkbiblioteken i Lund genomför just nu ett läsprojekt som sponsras av en frimuarförening. Någon ställde sig undrande inför detta men kommunen undersökte och fann inte att det stred mot någon kommunal regel. Men jag blir lite nyfiken på vilket skolbibliotek i Lund som byggts upp med stöd av ett bokförlag.
Hejhej/Lotta

Lina Z Y sa...

Hej
Ja det här var ju ett slarvigt inlägg av mig! Malmö stadsbibliotek har fått stora summor av Swedbank/dåvarande föreninssparbanken. Lund-exemplet syftade på Gunnesbo. När jag var där på studiebesök berättade bibliotekarien (som blivit utsedd till årets bästa ngn gång om jag inte minns fel) att hon inte hade kunnat upprätthålla den kvalité hon hade utan sponsring.
"Byggts upp" av ett bokförlag var ju för mycket sagt. Men hon poängterade att bidragen var extremt viktiga.

Frimurarförening låter ju lite kluvet tycker jag. Är deras verksamhet grundad på demokratiska principer?

Ha det gott Lotta (DB är väl dina övriga initialer??? I så fall vet jag vem det är jag svarar.)