tisdag 13 maj 2008

How do I know I´m an inforg? & vad är infosfären?

Är du redan en inforg? Behöver vi begreppet infosfären? Luciano Floridis definition (ref hittar du här Från Cyborg till inforg ) ser ut så här efter att den knådats lite: Infosphere (inspirerat av biosfär/biosphere): Syftar på hela informationsomgivningen (informational environment) vilken konstitueras/utgörs av alla informationsetentiteter, deras teritorier, interagerande, processer och ömsesidiga relationer. Infosfären kan jämföras med cyberspace men är inte samma sak. Istället är CS en del av infosfären samtidigt som den senare ju även inbegriper analoga informationsforum.
Dock minskar de analoga arenorna till fördel för de digitala, det vet vi ju... Så vi kommer alltmer tänka i digitala termer när vi funderar över infosfären. Omvandlingarna är stora och berör alla delar av våra liv. Är vi inte aktiva i detta historiska skifte så är vi typ puckade tycker LF.
Infosfären förändras nu drastiskt och kommer att involveras i så hög grad i våra liv att vi slutar tänka i on och offline- termer. Luciano Floridi förklarar väldigt filosofiskt och snyggt på ett sätt som gör mig övertygad att uttrycket IRL kommer att försvinna. För vad är skillnaden mellan olika sociala platser?
Informationen blir porös och transparent. Uppdelningarna kommer bli suddigare samtidigt som de digitala klyftorna kommer öka och bli ett stort demokratiskt problem!
Håll koll på det här.. Infosfären absorberar alla andra sfärer... Eller kom på min föreläsning så kan jag kanske förklara mer.
"If you spend more time connected than sleeping, you are an inforg" - L F

5 kommentarer:

Anonym sa...

jag förstår lite grann

spännande

kan tyvärr inte komma på din föreläsning

lägger du ut den i det digitala rummet...?

så kan jag förstå mer....

p a
som annars kanske snart gör som skomakarn i yngve frej
sätter upp skylten

fornminne...

men vad fan ska jag sätta skylten?

Lina Z Y sa...

ja jag lägger ut föreläsningen.
fornminnen är vi allihopa.

Hannah sa...

Hej Lina! Har följt dig lite den sista tiden, kul att du är på gång! Denna Föreläsning du skriver om, är det den i Kalmarsalen i sept;-)? Dit ska jag! Jobbar numer som barn- & ungdomsbibblo på Öland, lämnade Malmö stadsbibliotek för ett år sedan. Allt gott till dig! // Hannah Krahner

Anonym sa...

Ja, detta var verkligen filosofiskt - något att tänka på. Här har du lite mer att fundera över, eftersom du just blev utmanad!: http://bibliobuster.wordpress.com/2008/05/14/lyckad-misslyckad/
:-D

Lina Z Y sa...

Oj vad alla är på g. Vi borde samla oss och reda ut det här med semantiska webben tillsammans samt införliva filosofiska perspektiv på vårt yrke.
Tack för bibliobuster-tips.
Nej, föreläsningen är i Kristianstad på tisdag. I Kalmar skall jag delta i en paneldebatt.