torsdag 15 januari 2009

Välj ingång till Semantiska webben

För att kunna följa nyheter och bloggar om semantiska webben behövde jag en grund att stå på. En rolig väg att skaffa mig denna kunskap var att ta mig igenom Peter Mikas Social networks and the semantic web. För er som tycker det är trögt att förstå den effektiviserade och "smartare" webben kan jag rekommendera att välja ett område som ni redan är intresserade av och sedan studera semantiska webben utifrån denna företeelse.

Med passion för socialt nätverkande, gemensamt kunskapsbyggande, stöd och andra aspekter av sociala nätkulturer börjar nu min förståelse falla på plats när de nya verktygens mening för analys av dessa sociala rum och t ex bloggar.

Återkommer om bokens slutsatser.

2 kommentarer:

Jörgen L sa...

Här är en rätt intressant kommentar om den symatiska webben:
http://www.shirky.com/writings/semantic_syllogism.html

Lina Z Y sa...

Ja det var verkligen intressant.