torsdag 29 januari 2009

Media och Kognitiva förändringar


Lilla E kommer hem från skolan. Tjugo sekunder senare är hörlurarna på och musen placerad inom räckhåll.

Att se en ny film tar ungefär tio minuter, hon väljer de scener som verkar intressanta och ignorerar helheten.

Jag fungerar lite grann som Lilla E, fast jag har inte hennes snabba uppfattningsförmåga. Jag kan inte browsa lika fort och det är ganska fascinerande. Min lilla tjej har ännu inte helt erövrat skriftspråket och ändå hittar hon mycket som hon vill ha.

Vad kommer de förändrade medievanorna och mediehanteringen betyda? Många har svarat svävande och bergsäkert på denna fråga. Lyriska teorier om hyperkompetenta hjärnor. Skräckprat om oförmåga till koncentration.

Inget av det tycks stämma på lilla E. Koncentrationsförmågan är stor, speciellt vid datorn (!) och kommunikationen mellan hennes medieanvändning och vi föräldrars, den fungerar bra. Jag känner mig inte "bakom", bara annorlunda.

Vid den bärbara datorn sitter pappan och spelar Carcasonne. Vid otympliga datorn med stor hårddisk sitter Lilla E och spelar samma spel. De har träffats på spelsighten och påbörjat en allvarlig strid om byar och fält. Dödstyst i rummet. Umgås de inte? Jo i en strid på liv och död...

Inga kommentarer: