lördag 3 januari 2009

Användargenererad fildelning eller open source

Om jag nu kan hitta Drutten & Gena, Linus på linjen och Der Baader Meinhof- komplex och matcha den med annan fildelares subtitles... Så borde ju tjänsterna vara ypperligga för vetenskapliga tidskrifter. Letar jag på fel ställe? En och annan text som egentligen distribueras genom betaldatabaser erbjuds. Men generellt har jag svårt att hitta det jag behöver. Kanske något vi borde ändra på?
Jag menar att något av följande behövs
-mer kriminellt kunniga bibliotekarier
-mer fildelande bibliotekarier

Första alternativet väljes om det bara är jag som har bristande sökförmåga... Fat i våra kretsar finns det ju ett utmärkt alternativ att kämpa för: Open source. Forskare bör påverkas så att de inser glädjen med att pöbeln (som jag) kan ta del av deras resultat. Men kanske behövs det då en vänstervåg först? I dagsläget är det ju status att publiceras i tunga, dyra akademiska publikationer.

En uppmärksammad magisteruppsats kopplar forskares ovilja att fritt dela med sig av sina resultat till Bourdieus kapitalformer. Rekommenderad läsning!

Men om nu andra krafter är bättre på att sprida och marknadsföra kultur eller varför inte akademiska texter, bör man då inte välja den vägen?

Inga kommentarer: