onsdag 28 januari 2009

Min julafton 2.0

Jag ska åka till Norge... Ha ha. Det blir flyg fast jag alls inte vill det. Inte bara miljötanke utan även oro för att jag faktiskt inte vet hur man gör. Jag är en tågslav. Senaste flygturen (den andra i mitt liv) gick till Kuba och det är 15 år sedan. Upptäcker att flyget kräver pass trots att inte Norge gör det. Tror ni jag har pass? No.

Dagarna tickar ner och jag kan förväntansfullt gå igenom övriga seminariepunkter:

Brukerne vil organisere verden selv
Bibliotek uten grenser
Biblioteksystemleverandørene og 2.0
Biblioteklabororatoriet
Blogg som hjemmeside

Att bibliotekssystem och 2.0 serveras bör ge mig en oväntad ingång till mitt utredningsuppdrag som egentligen startar på söndag. Men även tanken på blogg som en hemsida bör tas med i min översikt. Jag har tidigare arbetat för en organisation som just flyttade sin aktivitet från enstatisk sida till en blogg. Fördelarna var inte bara att sidan blev snyggare med massa gratis kommersiell hjälp utan även att arbetsbördan minskade dramatiskt för oss webbredaktörer. Istället för att gång på gång fundera över hur vi skulle pilla med småsaker för att förändra i cementklumpen som utgjorde vår webbplats kunde vi nu fokusera på innehållet och dialogen. Det viktigaste för organisationer är ju också kommunikationen, inte de blänkare man publicerar inför torgmöten eller annat.

Ståsted 2.0 tar sin början på torsdag. I min planering har nu Towards a sociological understanding of information hjälpt mig att förklara de olika informationsperspektiv som 1.0 och 2.o bjuder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att ersätta hemsidan (arbetskrävande, monologisk, statisk...) är en god idé. Varför gnälla över strikta kommunala mallar - hoppa av istället! Lycka till på konferensen!

Lina Z Y sa...

Ja, om nu cheferna var lite tuffare och inte lät självutnämnda IT-pampar bestämma.
Tack för lyckönskningen.