fredag 2 januari 2009

Fettfobi, epidemi

Demoniseringen av fetma, och en rad stereotyper om den feta individen, ligger just i dessa kopplingar men förklädd till folkhälsoproblematik, hävdar Gilman
Karin Johannisson

Jag har tidigare skrivit om min kritik mot fetma och övervikt som sjukdomsbegrepp. Ett tips för er som tycker det är intressant: Karin Johannisson, idéhistoriker (som även skrivit Kroppens tunna skal- om bilden av människa och sjukdom) som skrivit en recension av "Fat".

Mycket uttömmande text: Läs Fettskräcken breder ut sig, klipp sönder måttband, dumpa vågar (ge batteriet till insamlingen först) och må bra! Ingen känner på masokistiskt jo-jo-bantande utom idiot-bantningsaktörer, patriarkatet och kapitalismen.

Vägra vara vacker, vägra vara smal
-fan ta era jävla ideal.

4 kommentarer:

Lotta sa...

Kan tipsa tillbaka om Flickan i medicinen Mer info här:
http://frih.blogspot.com/

Lina Z Y sa...

Tack, det var verkligen en intressant blogg - hoppas många hittar dit och fortsätter fundera kring makt, klass, kulturella definitioner, genus och hälsa.

Lotta sa...

Ja, kan verligen tipsa om avhandlingen (även om jag är lite partisk eftersom det är min syster som skrivit den :). Den är intressant! Går väl att låna (fjärrlåna?) på bibblan om inte annat...

Lina Z Y sa...

Det är ju utmärkt att du tipsar om din syster. Jag är mycket tacksam eftersom jag missat hennes viktiga inlägg i diskussionen.

Fjärrlåna? Nä jag lider just nu att biblioteksfobi.