torsdag 4 december 2008

Martina Haag när tolvåringen själv får välja

Powerwalking på ishala gator för att hinna med Öresundståg till "mina mat-tanter" i Malmö var inte kul. Kommer det någonsin en vinter då jag inte flyger och landar på rygg? Datorn är hel och fin. Lite blåslagen här och där går ju leva med. Mitt sociala liv genom plastburk går däremot inte att avstå.

Jag är annars tillbaka på ett gammalt ämne: skräplitteratur, elitism eller chicklit, kalla det vad du vill. Här bloggade jag om Gossip girl, här om webbens liknande platser Viva la diva, Think pink och Lolas land.

I en tröglunkande vardag samlas det barnen önskar sig på nattduksborden eftersom jag är något så extremt som en bibliotekarie utan boklån. Efter ett litet men ack så skavande kronofogdebrev inser jag att jag hör till den trötta, slarviga delen av befolkningen som tjänar (ekonomiskt) på att välja Adlibris eller Ica Maxi framför Hässleholms bibliotek.

Så: Jag som fött upp barnen på Barbro Lindgren och annat korrekt hittar den äldsta med Martina-koden, Brunstkalendern och Mossvikenfruar. Den lilla kräver Tingeling-sagor runt runt. Själv är jag snart färdig med hela Gossip girl-serien medan IT-girl del ett och två ligger på kö. Precis som ifråga om "tjejforumen" på nätet så är den här litteraturen betydligt mer flerbottnad än vad som görs gällande i folkbibliotekens fikarum och inköpsmöten. Jag är nu efter mina egna ministudier övertygad om att bristen på vilja att följa ungas lästrender och inköpsförslag handlar om vuxnas önskan att veta bättre än barn och unga. Att underkänna deras rationella förmågor och vilja att samla och bearbeta motstridiga världsbilder.

Och du som sitter och läser bloggar: Språket slarvas till av bloggarna! Svordomar, talspråk och annat otyg. Magdalena Ribbing får väl skrämselhicka av rapporteringen i Språket i P1. Samtidigt skriker Maria-Pia hurra för bloggarna... Nu kan man väl inte rakt av jämföra bloggares tappra försök att bli lästa med gossip girl i mjuka pärmar som säljer fett...

Men en likhet finns mellan högt och lågt, fult och fint.

Inga kommentarer: