torsdag 18 december 2008

Navelskåderi, igen

Alfons Åberg och Bu & bä på datorväskan. En namnbricka i ytterfacket. Fler vita och guldiga med namninformation på anslagstavlan hemma. Kan inte riktigt bestämma mig för om det är ok. Jag har t o m ramat in mitt examensbevis. Gör ni andra så här?

Farligt att engagera sig i sin yrkesroll, jag förstår det först nu. Kanske är det därför många väljer studiecirklar eller friskis & svettis för att fylla sina liv? Varför följa biblioteksdebatt och B&I- framsteg när det är en mycket mer långsiktig investering att meditera eller läsa språk.

Bibliobuster skriver om arbetsmarknaden och rapporten som visar att de som kommit in på arbetsmarknaden ofta blir kvar medan de nyexade bibliotekarierna står på kö.

Är bibliotekarier nostalgiker? Vill vi till varje pris blir kvar i biblioteksvärlden? Eller vad beror det på att vi inte syns i andra sektorer?

Jag tror att det är den viktiga demokratifrämjande och mycket sociala arbetsmiljön vi håller fast vid. För mig är det svårt att tänka mig hur jag skulle kunna uppbåda samma engagemang utan användarnas behov och relationerna man bygger till kunskapssökande barn som gör att vi inte omdefinierar oss själva.

Kommer detta bli en lidandets blogg skriven av en f d okuvlig bibliotekarie som en gång var predikant, extremist eller bara härligt engagerad? Hoppas inte det. För jag har ingen aning om hur man lider snyggt eller intressant. Jag har inte lagom raseri som Maria Sveland. Inte tårdrypande publikfrieri som den där pojken som inte fanns.

Jag har ett skitfint liv på väg till äldsta dotterns skolavslutning. Tonårstidens dagböcker fyllda av en tjej som städade undan sig själv, vinflaskor och tomma tablettkartor finns ej mer. Inga vuxna att stoppa om och trösta.

Jag skall vara glad . Har aldrig avgett ett nyårslöfte men i år kanske det är läge: Byt biblioteksengagemang mot friskis och svettis. Kanske träffar jag er där också?

6 kommentarer:

Sara Britta sa...

I dag skådar även jag i naveln på min blogg. Jag känner så väl igen frustrationen...

Lina Z Y sa...

fin blogg du har.

Anonym sa...

Mig kommer du inte att träffa på friskis.. men fortsatt i bloggosfären, om jag får bestämma. Du ska inte ge upp, det finns utrymme för engagemang också, men kanske inte alltid så lätt att hitta till rätt ställe. Din blogg är definitivt välbehövd.

Anonym sa...

Lita till din bloggs rubrik. Biblioteksvärlden behöver okuvliga bibliotekarier --> helst fler! Och färre förbud och interna fördomar... Sen handlar det förstår också om att det har sitt pris - hur lätt är det är försörja sig om man har åsikter och sticker ut? Det är lättare att sitta med fast anställning och applådera den som som vågar som du, Lina.
Skulle det gå att göra en biblioteksvärldens "Alternativ Blondinbella" - testa att sälja annonsplatser på en blogg som denna till bokhandels-,kultur-, it- och biblioteksföretag? Utan att göra avkall på okuvligheten!? Går det? Att i biblioteksvärlden både stå för åsikter och försörja sig?

Lina Z Y sa...

Anna-Stina och Pia, det ni skriver är väldigt intressant. Samtidigt som man har åsikter så blir man ju besvärlig. Det där med annonser kanske är intressant men jag tror man måste pimpa sin blogg först och det är jag ju inte särskilt intresserad av. Kanske kan man be barnen om hjälp?

Jag struntar också i Friskis. Var ute och sprang igår. Helt okej faktiskt. Man väljer sin egen musik och rythm. Men hjärnan vill ju ha sitt och nostalgiker eller ej så är man väl fast i bibliotekarieträsket. Kanske kan man kompromissa, jobba med något annat och ändå vara biblioteksengagerad?

Ha det bra allesammans. Hoppas träffa er i kul sammanhang framöver.

Anonym sa...

Jag hoppas träffa dig irl, Lina! Jag tycker att du är väldigt modig. Ofta tycker jag att jag är för snäll och mesig, och undrar om det inte är därför jag har lyckats relativt bra med min "karriär" i biblioteksvärlden, kommer bra överens med de flesta. Det vore ju hemskt om det vore så.

Samtidigt har alla kanske sina egna hjärtefrågor där man inte är beredd att backa. DET hoppas jag verkligen.