onsdag 19 mars 2008

Skrivarverkstad, etik-föreläsning & danska bibliotekstankar

Sista skrivarverkstaden slut och jag slår mig ner vid datorn. Alla inställningar är ändrade... Suck. Vår 11-åriga "volontärarbetare" har ändrat verktygsfältet, startsidan, flyttat ikoner m m...

Utvärderingen av skrivarkursen lät ungefär så här:
-Jag träffade Torsten Bengtsson i skolan sen läste jag alla hans böcker. Kan vi inte ta hit Petter Lidbeck?
-Kan inte skrivarverkstäderna vara hela terminen - som fotbollen är? Vi kan ju betala.

Ni kan ju gissa hur lycklig jag känner mig nu som ängslats så mycket över domen från dessa kreativa skribenter mellan 9 och 11 år. En vilsekommen 15-åring dök också upp i dag men hennes dikter om Lucifer och alkohol mötte inte riktigt övriga gruppens skapande. Så nästa gång får jag väl ha en grupp för 13-15 och en för 9-11, förhoppningsvis blir de hyfsat samspelade då.

Tidigare på dagen var jag på Humleskolan och pratade med en åtta och en nia om "Internetetik". Eftersom jag inte vet riktigt vad högstadieklasserna förknippade med det här begreppet så försökte jag diskutera det lite med dem... Fick inte så mycket respons. Däremot väckte BRIS råd till föräldrar med sufande barn många vettiga och genomtänkta invändningar. Att publicera bilder på nätet var inte heller någon "big deal". Ämnet kändes för länge sedan söndertjatat.

Det eleverna dock svarade på var min argumentation kring hur informations och kunskapsbegreppen förändras samt villkoren för gemensamt skapande och ägande av kulturella uttryck och idéer.

På förmiddagsrasten kom en elev fram och ville ha hjälp med strul på en populär sajt. Efter den andra föreläsningen kom en lärare fram och sa att jag inte skulle underskatta problemen med "internetberoende" och "datorspelsberoende". Jag hade under min föreläsning beskrivit olika rön kring vilka förmågor (och annat) man utvecklar genom t ex WOW- användning...

Hoppas nu att jag i min bibliotekarieroll lever upp till de förslag som ställs i den danska rapporten om barns biblioteksservice som nyligen presenterats. Min danska är inte den bästa men efter en stunds läsning gissar jag att vi gör klokt i att använda oss av rapporten i vår verksamhet. De flesta begrepp dissikeras här och idéer framförs kring att överbrygga gränsen mellan olika medietyper samt arbeta aktivt med såväl de digitala som de fysiska rummen.

Inga kommentarer: