lördag 22 mars 2008

Boken kommer och annan uppsökande verksamhet


Använt påskhelgen till att läsa Guide till det virituella samhället av Bengt Wahlström. Inte mycket nytt under solen men en väl berättad historia om redan inträffade och förväntade förändringar i samhället pga den ökande IKT-användningen. Ett annat tilltal än de informationsvetenskapliga artiklar jag under veckan koncentrerat mig på. Här finns ett mer lättsamt tilltal och utrymme för intervjuer med bloggande politiker och analyser av amerikansk politik på YouTube och MySpace. Funderingar kring hur långt vi kommit i Sverige med nyttjandet av bloggar i politiska sammanhang. Kommer vi ha betalda proffsbloggare som påverkar kommande valrörelser? Hur mycket påverkar bloggar och sociala nätverk redan i dag de demokratiska processerna?

Samtidigt som jag slö-läser kommer jag på mig själv med att vara irriterad. Varför skall "vi" i biblioteksvärlden komma sist? Varför får vi inte gå före, pröva de olika opinionsbildande och sociala kanaler vi dagligen kritiserar, prisar och utvärderar, och stärka vår ställning genom digitala forum som allt mer sammanblandas med de rum som vi kallar IRL...

Snart är gränsen mellan digitala och fysiska rum än mer blurrig och Bromölla skall försöka haka på tåget (igen) som redan kört förbi. Bygga upp nätverk och god kommunikation tar tid... Vi väntar nu på den utredning som kommunens IT- styrgrupp producerat som svar på varför vår verksamhet inte skall vidgas utanför bromolla.se. Varför vår skrivarverkstad inte har en blogg att publicera och diskutera våra alster på...

Med Wahlströms bok i handen blir jag självkritisk. Det måste ju varit jag och mina kollegor som inte lyckats kommunicera värdet av vår verksamhet på nätet. Eller? I Wahlströms bildade men lättillgängliga diskuterande inlägg blir det så självklart att vi befann oss på de platser där vi skulle vara. Vaktmästaren kör ut med boken kommer och vi annonserar och diskuterar på MySpace... Uppsökande verksamhet i olika former.

Inga kommentarer: