måndag 17 mars 2008

Arkelstorp med en förnimelse av Slas

En arbetsdag i Arkelstorp. Trevliga låntagare i litet mysigt bibliotek. Möte med människor som får mig att associera till Slas fantastiska karaktärer. Har ju just bytt ner mig från storstad till mindre. Kanske vore det ännu mer livskvalité att ännu en gång byta storlek... Till minisamhälle med pizzeria, bank och bibliotek?

Blir nu lite nostalgisk och tänker på när pappa läste Henrietta ska du också glömma för mig när jag var barn. Förstod väl inte allt men kan ändå förnimma känslorna, bilderna och dofterna från boken.

Samma sak med Gökboet. Läste den på en skoltoalett från pärm till pärm när jag gick i femte klass. Egentligen var vi tvungna att vara ute på rasterna men jag ville hellre läsa min bok än gå runt runt runt den röda tegelbyggnaden i hagel, regn och snålblåst (det regnade mycket i Gislaved!).

Förutom att det tog en timme att med IT-supportens hjälp ta mig in i datorn så har det varit en väldigt bra dag. Det lilla samhället och dess välförsedda bibliotek var väl värt ett besök. Ganska mycket folk och tålamod hade dom... Tur för mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Jag kan i minnet vandra genom min barndoms landskap som, tycks det mig nu, låg i ett avlägset och bortglömt hörn av vårt land."

Stig Claesson Det bortglömda landskapet

Jag minns Elsa på biblioteket på Österängen i Jönköping
Först var biblioteket i en källare
Jag fick gå in på vuxenavdelningen fast jag inte var så stor
När jag kom till högstadiet fick vi ett nytt fint bibliotek granne med fritidsgården
Elsa plockade fram Marshall Mc Luhan om mediet som var allt
Den var nog lite svår...

Nu är biblioteket på Österängen flyttat och nedbantat
dom (dvs kommunpolitiker) tänkte lägga ner
folk blev arga o fick behålla sin filial...

Elsa finns inte längre bland oss

P A