tisdag 11 mars 2008

Internetetik, "Menade du: internetbutik"

Kommande vecka skall jag hålla utbildning i "internetetik" för årskurs 7, 8 och 9. Sitter nu och funderar febrilt över hur jag ska närma mig ämnet. Finns Internetetik? Jag gör en quick and dirty och google frågar mig "menade du internetbutik" . Ungefär lika frågande som google känner jag mig just nu. Internet plus etik för tretton till femtonåringar. Internet plus frågor om hur man ska bete sig, agera, göra det rätta och det goda... Hum.

När jag fick förfrågan var jag först lite avvaktande. Förväntades jag föreläsa om mobbning, exploatering och grooming? Om fildelning? Om att sno skolarbeten på nätet? Mina associationer till ordet nätetik är uppenbarligen ganska fattiga. På rak arm skulle jag plocka fram en del amerikanska föräldraorganisationer, företag som säljer filter, föreläsare som tjänar storkovan på att skrämma "vuxenvärlden" och någon litteratur om hur man skyddar barn på nätet. Tack och lov hade den aktuella skolan inte samma konservativa tankar som jag.

Frågade uppdragsgivaren lite mer vad han menade och fick till svar att de ville ha tema om att använda Internet på ett hälsosamt sätt...

Jan Svärdhagen verkar vara en bra nisse som forskar om barn, unga, internet, etik och cyberreligion. Kanske kan hans blogg ge mig några idéer?

Inga kommentarer: