onsdag 27 maj 2009

Bok & bibliotek 2009

I linje med den jubileumsblogg som mässan presenterar kommer här mitt bidrag:

Som kulturpolitiker på kommunal nivå för ungefär ett decennium sedan (1999?) bevistade jag Bok- och biblioteksmässan. Två saker minns jag; diskussion med dåvarande kulturministern Marita Ulvskog om kultur, fritid och genus samt möte med Rädda barnens representanter som det året ägnade sin monteryta åt att presentera sin nyskrivna Överlevnadshandbok för dig med psykiskt sjuk förälder. Antagligen var det första gången jag blev "officiell" (och bröt ett oskrivet lojalitetskontrakt mot mina egna anhöriga och ett samhällskontrakt byggt på rädsla för psykisk ohälsa) som anhörig till en psykiskt sjuk. Jag gick fram till bokens författare/redaktörer och sa: "Jag kommer från en sån familj". Responsen jag fick gjorde att jag i fortsättningen kunde tala i tydligare termer trots stigmat som psykisk sjukdom för med sig, för den sjuka och för de närstående.

Den aktuella titeln som tog steget och talade direkt till barnen om deras upplevelser finns presenterad på Kulings hemsida, tillsammans med fler boktips i genren.


I år är temat utsatthet och bokmässan kommer bland annat att bevistas av föreningen Maskrosbarns verksamhetsledare, en organisation som jobbar med barn till psykiskt sjuka och/eller missbrukande föräldrar. Therese Eriksson kommer då också presentera sin självbiografi. På föreningens hemsida skriver hon:


En dag när jag kom hem från skolan så hade du bestämt dig, du hade stoppat i dig en hel karta med sömntabletter och lagt dig ner för att dö. Mina vänner förstod inte allvaret, så där satt jag i vår grönskande trädgård med mina nyfunna vänner cigaretterna som tröst och bara hoppades och hoppades på att min underbara mamma skulle få fortsätta att leva.
/.../
I varje klass, i alla klasser i hela Sverige lever ca 25% av eleverna tillsammans med en missbrukande och/eller psykiskt sjuk förälder. Det är ca 5 elever i varje klass. Om missbruk eller psykisk sjukdom talas det aldrig om, ändå ifrågasätts de unga som lever med missbrukande eller psykiskt sjuka föräldrar varför de skyddar sina föräldrar, varför de skäms, varför de känner skuld.


Biblioteksföreningen presenterar programpunkten Behövs biblioteken, en brutal fråga som jag själv; "Lina Ydrefeldt (sic!) bibliotekarie och debattör" skall få vara med att besvara i en panel tillsammans med Joakim Hansson- fil dr, Christina Persson- bibliotekschef och Yu Kiko Duke, recensent och journalist. Moderator är Niclas Lindberg själv. Fokus är biblioteket och dess relation, likheter och skillnader gentemot andra starka aktörer i bok och informationsbranschen. Ni hittar oss och programpunkten presenterad på sidan 18 i katalogen.


Med detta framför mig tror jag att bok och biblioteksmässa nummer två i mitt liv kommer att bli lika minnesvärd som den första var.

Inga kommentarer: