tisdag 9 september 2008

Utveckling av barnbibliotek

Jag har funderat lite över utvecklingen av barnbibliotek utifrån en aktuell verklighet och skrivit ner en del av mina tankar under en eftermiddag. Eftersom det i o f s innehåller mycket funderingar men samtidigt är ostrukturerat och svajigt så väljer jag att bara publicera det som google docs. Men kanske kan det ge någon av er andra i barn och ungdoms- buisnessen några idéer? Ly om barn & unga. Tyvärr diggade inte google mina illustrationer så i nuvarande krympt omfattning ser det tråkigare ut än vad det faktiskt var...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inspirerande läsning!

Känner igen mig i många av dina funderingar dels kring utvecklandet av barn o ungas möjlighet till biblioteksanvändning dels det du skriver om personalens utveckling. Att förhålla sig professionellt till sin arbetsuppgift med villkor, rättigheter och skyldigheter och samtidigt se sig själv som utvecklingsmaterial tror jag är givande i de flesta verksamheter.

Lina Z Y sa...

Kul att någon läst!

Anonym sa...

Hej!
Tack för synnerligen intressanta tankar om barnbibiotek och deras utveckling till något som kan vara angeläget för barn även nästa år och om fem och tio och tjugofem år...

Tror som du att det finns många gamla strukturer som behöver brytas upp för att man ska kunna frigöra resurser och genomföra nytt. Tycker att det vore önskvärt om vi inom professionen kunde göra det innan aktörer typ Svenska Boklån AB kommer och gör det på ett sätt som kanske inte är så framtidsinriktat...

Ku och intressant att läsa. Hoppas vi ses någon gång och kan tala IRL om detta :-)

Anonym sa...

Du är så inspirerande! Din blogg ger mig nästan alltid huvudbry, på ett bra sätt. Det är en påminnelse om hur viktigt det är att inte bara sitta ner och göra som vi alltid gjort utan att våga tänka nytt. Ofta ger du mig prestationsångest ;) men du sporrar mig, oavbrutet!