måndag 1 september 2008

Blogg, oredigerat & korkat


Något som hänt i världen? Jag läser (olagligt - snart måste jag ha koll på upphovsrättsdebatten och ta ställning! Jag är ju för f*n bibliotekarie och har skyldighet att veta allt om copyright och plagiat. Åtminstone verkar det så med den uppsjö konferenser på temat som berättas om i bloggvärlden.) Jan Guillous sista om Hamilton. Känns dumt och lugnt.


Petrinideckarnas fader Mårten Sandén sa i lördags att han aldrig skulle utsätta sig för att blogga. Slänga ut ord oredigerade och inte få betalt. Ja, lite dum i huvudet är man väl. Kan det bero på dålig luft i bibblan? Eller sex långa år med ännu sämre luft på Lunds UB?


På K-stads bibliotek är vi kanske alla lite introverta i dag. Att bokfestivalen är över känns som värsta baksmällan.

Kolla gärna in Mina foton från festivalen fast där inte finns någon Nesser, Majgull eller fantastisk Åsa Moberg. Sons of Efraim, antisexism, asylpolitik och annat aktuellt präglade ungas festival i lördags. Kristianstadsbladet verkar ha missat det. De tyckte festivalen var mainstream... Att vi inte hade en bokfestivalfest - då var de bara bland gubbar och tanter i föreläsningssalar... Inte hos oss.


Samtalet hade vi också. Per Nilsson satt på ett kafé och pratade med unga skribenter på löpande band. Men barn & unga... De är ju liksom inte den riktiga bokfestivalen utan ett slags tillägg som inte behöver recenseras.

Annat?

Besök på bilbiotek i Halland minskade inte 2007... Tvärtom hittar fler dit och kanske har Halmstads snygga bibliotek med saken att göra? Dit ska jag fara onsdag om en vecka och prata 2.0 med Jakob Harnesk. Fast jag hörde klunkas om att han inte alls jobbar på Teknikhuset längre... Å inte verkar det bli någon 2.0-bok för svenska bibliotek. Någon energi någonstans? Ursäkta att jag drog in dig Harnesk... Dit jobbyte har väl inte med stiltjen i biblioteksvärlden att göra.


Hur som helst så sträcker sig Halmstads bibliotek ut över vattnet och gör sina besökare harmoniska med härliga lokaler... Upplevde jag den enda gång jag varit där. Befunnit mig på intervju med fjärilar i magen vid Nissan. Annan kandidat valdes och antagligen var det för att jag inte kan det jag vill kunna - gå in i datasystemets pumpande ettor och nollor och fixa det jag vill. Idéerna sinar ju aldrig, men ett riktigt hantverk har jag aldrig lärt mig. Att söka och finna, visst - det är kul. Men kanske inte i 35 år till som bibliotekarie.


Generalstabs-chefen för biblioteks-kramare tror att nedlagda bibliotek är en stor orsak till minskat antal besök... Och visst... 25% väck - det gör ju ont i hjärtat... Inte bara i det rosaomringade hjärtat som pumpas ut av steril bok-kramargeneration som kanske tillhör den första av de kategorier Alsbjer diskuterade i februari.




Inga kommentarer: