måndag 20 oktober 2008

I Jack You Off, tills dess jag involveras i sossesveriges långsamlunk.

Jag får mail om att skaffa mitt drömjobb genom DIK karriärdag
Det slår lite slint i huvudet eftersom inbjudan andas mångfald inom min yrkeskår. Samtidigt står fackförbundet på många orter inte neutralt i mötet mellan olika krav, förväntningar och kunskap om biblioteksutveckling. Istället väljer man att premiera ett traditionellt perspektiv på folkbiblioteksverksamhet och håller äldre medlemmar om ryggen samtidigt som yngre välutbildade kollegor kan behandlas som skräp.

Timvikarier som springer.
Månadsvikarier som jobbar röven av sig och drömmer om sossesveriges reservat av skyddade arbetare med fast anställning. Väl innanför muren kan man luta sig tillbaka och kritisera nya förmågors spralliga idéer om vad biblioteksverksamhetens mål och mening är.

Men.

Jag hör till de ickeinvolverades skara och instämmer med Robyn. Visst I Jack You off.

Inga kommentarer: