måndag 19 januari 2009

Bibliotek är alltid en verksamhet

Kultur och fritidspolitiker kan fortsätta att definiera bibliotek som ett substantiv (självbetjäning i Lund på förslag). Inom branschen måste vi dock slå vakt om biblioteksbegreppet som ett verb. Bibliotek är lika med flöde och pågående verksamhet. Annars är ju min dator per definition ett bibliotek liksom ett par bokhyllor i vardagsrummet.

Som alltid finns orsak att uppfostra politiker, speciellt de som placeras i nämnder som relateras till vår verksamhet. Som förtroendevald på en sådan plats märkte man snart att frågorna behandlades som lättviktiga och att lösa påståenden om kulturverksamhet var lika normskapande som professionellas dragningar för nämnden.

Och kombinationen kultur och fritid? Inte så smidiga för de invigda. Ena dagen simbassäng och vindskydd vid skridsko-sjö. Nästa dag bråk om Ecce homo. Ja, det var länge sedan men vi lär ju aldrig glömma. Tror ni politikerna i min nämnd klarade av att försvara kulturhuset? Nej, man hade inga hållbara resonemang om kulturens funktion.

Själv bråkade jag så gott jag kunde vid vernisaget och kom i tidningen med mitt uttalande om att "Alfons har ingen pappa". Tråkigt att vara gammal och ha långt hår. Oroa sig för krakelerad ekonomi istället för Lacan och Butler.

Inga kommentarer: